maanantai 17. tammikuuta 2011

Estetiikka ja taiteen teoria

 

Nyt ollaan vaikeuksissa. Tänään oli ensimmäinen otsikon mukainen luento ja sain todella pinnistellä pysyäkseni kärryillä. Sokrates, Aristoteles, Platon ja muu filosofia on aina ollut minulle hankalaa. Se että asiat ilmaistaan "asia voi olla näin, mutta toisaalta se voi olla toisinkin" periaatteella ei oikein sovi minulle. Haluan oppimani tiedot kiertelemättä ja pyöristelemättä kulmia. Kyseenalaistan asioita toki itsekin, mutta analysoidessa jotain teosta pitäydyn yleensä yhdessä näkökulmassa enkä yritä olla ottamatta kantaa. Pitää ottaa kantaa!


Tällä luennolla käsitteltiin antiikin kauneusihanteita sekä taiteen ja taiteilijan käsitettä tuona aikana. Alkuahdistus muuttui mielenkiinnoksi kun sain pidettyä ajatukseni luennoitsijan puheessa sen sijaan, että olisin vilkuillut koko ajan kelloa. Tosin osa puheesta oli hieman korkealentoista, mutta suurin piirtein pysyin kärryillä.

Platonin ideaopin käsittelemisessä meni jokunen tovi, vaikka sitäkin pyöriteltiin aikoinaan lukion kursseilla. Ehkä sitä haluaa väistää tuollaiset vaikeat asiat ja unohtaa?
Yritin muotoilla asian itselleni näin: On olemassa vain yksi alkuperäinen idea, joka on useimmiten vain mielessä. Jos/kun siitä tekee esim. veistoksen, maalauksen, esineen jne. (tekee sen näkyväksi) se on aina osaltaan jäljennös alkuperäisestä, mimesis. Eli askeleen kauempana ideasta.
Jos joku osaa filosofiaa paremmin, saa korjailla...
 

4 kommenttia:

  1. Mulla oli ihan samansuuntaisia ajatuksia luennoitsijasta ja aiheesta, kun vuosia sitten (melkein) samalla luennolla istuin. Nyt olen joutunut palaamaan estetiikan ja metodologian pariin, siltikin tuntuu ihan samalta kuin fuksivuonna! ;) Mielestäni olet oivaltanut Platonin ideaopin ytimen, mutta en ole asiassa ekspertti.

    VastaaPoista
  2. Cefuts: Hyvä,nyt vain pitäisi säilyttää tämä ajatus opintojen halki, jotta tästä olisi jotain hyötyä :P Onhan se toisaalta hyvä pohtia asioita eri kanteilta, mutta se tosiaan häiritsee, että nuo antiikin herrat eivät ole virallisesti mitään mieltä, pysyvät puolueettomina.

    VastaaPoista
  3. Tunnustaudun filosofia-friikiksi! Joten tulen tänne taas hieman pätemään... :)

    Platonin ideaoppi on aika helppo sisäistää, kunhan sen tueksi saa tarpeeksi esimerkkejä, esimerkiksi:

    "Kukaan ei ole koskaan nähnyt täydellistä ympyrää tai täydellistä suoraa viivaa, mutta silti kaikki tietävät, millainen täydellinen ympyrä tai suora viiva ovat."
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Ideaoppi

    Platon ajatteli samalla tavalla koko maailmasta: Hänen mukaansa on olemassa nk. "Ideamaailma", jossa kaikkien olemassa olevien asioiden ja esineiden ideat ovat.

    Otetaan esimerkiksi hevonen. Maailmassa on olemassa tasan niin monta erilaista hevosta, kuin niitä yleensäkään on olemassa, jokainen niistä on siis ainakin hieman toisistaan poikkeava. No, Platonin mukaan nämä kaikki hevoset ovat kopioita niin kutsutusta "Idea-hevosesta", joka on täydellinen hevonen. Kaikki maailman hevoset ovat Platonin mielestä vain kehnoja kopioita "Idea-hevosesta". Eli: Hevonen on kopio "Idea-hevosesta" ja piirrustus hevosesta on kopio hevosesta eli kopion kopio "Idea-hevosesta". Eli aina mennään askelta kauemmaksi ideasta.

    Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan :D

    VastaaPoista
  4. Klavvyminx: Joo,kyllä se ideaoppi ja muut alkoivat kurssin edetessä selventyä. Me käytimme Platonin ideaopin esimerkkinä pöytää: pöydän idea on mielessä ja puuseppä tekee ideasta oman tulkintansa,kun seuraavana taas pöydän maalaaja tekee siitä vielä seuraavan version jne. jne.

    Ennen luentoa piti aina virittää ajatukset tietylle taajuudelle,jotta ymmärtää mistä puhutaan. Ja tosiaan,esimerkeillä saa selvennettyä asioita huomattavasti.

    Itse olen tykästynyt Hegelin estetiikkaan siihen, että "ulkoistamme itsemme teoksiin ja havainnoimme itseämme niissä." Ja olennaista on taiteen käynnistämä reflektio. Kyllähän näissä on vaikka mitä mielenkiintoista kun vaan alkaisi ajattelijoihin perehtyä. :)

    VastaaPoista