sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Kuhtumattomat vieraat

Siirrytään Temppelin tekijöistä ihan toisenlaisiin tunnelmiin. Kuopion kulttuurihistoriallisessa museossa avautui lokakuun lopussa musiikkipainotteinen näyttely, kun neljäs kerros annettiin savon murteella metallimusiikkia soittavalle Verjnuarmulle.
Näyttelyn on ideoinut ja toteuttanut kuvataiteilija Timo Kokko, joka on toiminut alusta alkaen myös bändin taiteellisena johtajana. Kokko on vastannut muun muassa Verjnuarmun visuaalisesta ulkoasusta ja albumitaiteesta. Lavarekvisiitta ja yhtyeen visuaalinen ilme ovat aina olleet merkittävässä roolissa. Timo Kokko kertoi alkaneensa suunnitella hahmojen ulkoasua yhtyeen kanssa ensimmäisen pitkäsoiton kynnyksellä. Kaikilla bändin jäsenillä oli nimi ja rooli, mutta Kokon piti keksiä miltä he näyttäisivät. Hän kertoo yhdistäneensä bändin keulakuvana kulkevaan Puijon Perkeleeseen laulaja King Diamondin ja animaatiohahmo Jack Skellingtonin.
Verjnuarmu perustettiin vuonna 2001 ja ensimmäinen pitkäsoitto julkaistiin vuonna 2006. Muanpiällinen Helevetti ylsi julkaisuviikollaan virallisella listalla sijalle 7. Kuopion museossa olevan näyttelyn yhteydessä julkaistiin myös bändin neljäs studioalbumi 1808
Näyttelyssä on luonnollisesti annettu tilaa bändin visuaalisen ja musiikillisen historian esittelyyn ja matkan varrella on useampia pisteitä, joista voi kuunnella musiikkia. Kävijöitä virtasi näyttelyyn tasaista tahtia ja myönnän jälleen, että vähän salakuuntelin kävijöiden tunnelmia. Kaikki tuntuivat olleen iloisesti yllättyneitä, että museoon oli saatu jotain tällaista. Hieman huvittavaa oli tosin katsella, kuinka lapsiperheet kulkivat näyttelyssä. Pienemmille kävijöille näyttely oli jännittävä, toisille jopa pelottava. Noin 6-8-vuotias tyttö kieltäytyi tulemasta näyttelyyn, näytti pelokkaalta ja huuteli ovelta "Isi, joko mennään?", "Isi, mennään jo!". "Joo mennään, isi lukee äkkiä tämän tekstin....". :D Toisessa perheessä suunnilleen samanikäistä poikaa taisi myös jännittää, jolloin vanhemmat selittivät mielestäni hienosti lapselle tämän näkemäänsä. Olo taisi kierroksen aikana rohkaistua, sillä miekkojen ja pyssyn kohdalla kuulin pojan jo huudahtavan "Vau! Onko tämä ihan oikea ase!". 
En ihmettele, että pienempää väkeä pelotti, sillä onhan mustanpuhuva, pääkalloja ja maskeerauksia vilisevä näyttely jännittävä. Ovesta astuessa tilan perällä häämöttää jo ensinäkemältä veneessä istuva Kuoleman lautturi. Lautturi puhui jotain, mutta tässä vaiheessa jouduin antamaan pienen miinuksen, sillä puhe sekoittui miltei vieressä pyörivän musiikkivideon alle. Itse pidin eniten Timo Kokon työhuonetta visualisoivasta tilasta, joka oli täytetty kuvituksilla. Teokset on toteutettu Utön taiteilijaresidenssissä syyskuussa 2015.
Kokko kertoo kuvitusideoiden tulevan suoraan Verjnuarmun musiikista. Teksteistä ja melodioista syntyy kuhunkin albumiin sopiva visuaalinen ilme. Uusimman levyn myötä myös bändin visuaalinen ilme uudistui albumin teeman mukaiseksi. Uudistus on mielestäni erittäin onnistunut, sillä vaikka olen aina pitänyt Verjnuarmun ideasta, minua häiritsi aluksi se, että etenkin Puijon Perkele muistutti mustassa puvussaan, silinterissään ja valkomustassa maskissaan seinäjokelaisyhtye Kuolleita intiaaneja. Nyt bändissä on oikeanlaista twistiä historiallisella sotateemalla maustettuna.
1808 on teemalevy, joka kertoo kuvitteellisen tarinan ruotusotamiehen matkasta Savon prikaatin riveissä vuonna 1808. Vaikka kertomus on fiktiivinen, tapahtumapaikat ja tapahtumat ovat todellisia ja ne toimivat tarinan runkona aina Kalmanlahden taistelusta suureen loppuhuipennukseen, Koljonvirran taisteluun saakka. Levyn sanoituksissa kuvaillaan mm. taistelutapahtumia, vaatetusta, kenttäsairaalan toimintaa sekä inhimillisiä tunteita, joita vallitsevat olosuhteet kulloinkin ohjaavat.
Suomen sodan aikaiset aseet ovat Kuopion kulttuurihistoriallisen museon kokoelmista.
Näyttelyn viimeisessä huoneessa pääsee katsomaan myös bändin keikkataltiointia. Vitriinissä olleista Verjnuarmu-mukeista en löytänyt tekijätietoja, mutta kädenjälki on niin selvää Kokkojen veljestä, että tekijästä ei voi erehtyä: Risto Kokko.
Bändi löi hynttyyt yhteen myös kuopiolaisen Iso-Kallan panimon kanssa, jonka seurauksena syntyi Verjnuarmu olut. Olut lanseerattiin niin ikään Kuopion museon näyttelyn avajaisissa.
Kuten muutkin näyttelykävijät, olin itsekin iloisesti yllättynyt kokonaisuudesta. Tämä oli loistava näyttelynosto kulttuurihistorialliselta museolta ja upea toteutus Timo Kokolta. Onneksi näyttely on esillä 3. syyskuuta 2016 saakka, joten toivon, että jokainen lähipitäjän historianopettaja (miksei muutkin) ehtii kiikuttaa nuorison tutustumaan Suomen historiaan uudella tavalla.

Puijon Perkeleen opastetuille kierroksille voi osallistua la 5.12. ja la 19.12. klo 13. 
Tervapirun kitaraklinikka avoinna la 19.12 klo 13. Museon pääsymaksu.


Kyllä suap olla ylypee!

4 kommenttia:

  1. On kyllä mielenkiintoinen näyttely. Bändin tiedänkin entuudestaan, mutta vielä tämä historiakytkös. Kiva postaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teresa: Oletko käynyt/aiotko käydä katsomassa näyttelyn? Ihanan erilainen mitä olin etukäteen odottanut. Ihan huikeaa, että yhteistyö kulttuurihistoriallisen museon kanssa on onnistunut. Sopivan kokoinen näyttely ja se on hienoa, että musiikille on annettu sen tarvitsema tila.

      Poista
    2. Niin tässä koko ajan löytyy lisää syitä käydä Kuopiossa uudelleen. Ja luulen että tuo näyttely pitää nähdä. :) Onneksi se on ensi syksyyn asti, niin ehtii moneen otteeseen.

      Poista
    3. Totta, vaikka kesävisiitti kaaniiseen Savonmuahan Kallaveen rannalle.

      Poista