lauantai 10. kesäkuuta 2017

Särkymättömät

Galleria Beckerissä ehti alkuviikosta päättyä taiteilijapari Johanna Juvosen ja Biagio Rosan näyttely Incubo. He käsittelivät näyttelyssään mm. tasapainoa, särkymistä, turvaa ja painajaisia. Viimeisestä näyttely saikin nimensä: italiaksi incubo tarkoittaa painajaista. Toisaalta in cubo, kuutiossa, viittaa turvapaikkaan ja suojaan, jonka rauhan painajainen rikkoo. 
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: Radici - Juuret, 2012, sekatekniikka.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: yksityiskohta teoksesta Radici - Juuret.
Opin tuntemaan Juvosen ja Rosan heidän kahvimaalaustensa kautta. He ovat jo pitkään käsitelleet teoksissaan yhteiskunnallisia teemoja. Tekemiseen ovat vaikuttaneet voimakkaasti myös Rosan kotiseudulla Keski-Italiassa tapahtuneet toistuvat maanjäristykset. He käyttävät teoksissaan rakennusmateriaalia betonista raudoitukseen, erilaisia tukirakenteita ja värimaailma on lainattu italialaisten rakennusten ulkorappauksista ja raunioista. Tämä teema näkyi myös Incubo-näyttelyssä. 
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: Valokuvapohjainen kuvalaatikko sarjasta Realtá emerse e scomparse, 2010.
Juvonen ja Rosa hyödyntävät teoksissaan monenlaista ilmaisua: maalauksia, installaatioita, esinekollaaseja ja kuvalaatikoita. Viimeisestä oli esimerkkinä teos sarjasta Realtá emerse e scomparse, jossa muovilevyn(?) pinnalla näkyi valokuva. Kuvassa oli korkea kasa betonia, kiviä, metallia ja puuta. Kaikki niin sekaisin, ettei kokonaisuudesta enää saanut selvää. Kuvan takana olevassa laatikossa näkyi seteleitä. Teoksen ääressä oli ristiriitainen tunnelma. Symboloiko raha tässä sitä, että sillä saataisiin turvallisempia rakennuksia jos vain haluttaisiin? Vai sitä, että maanjäristyksen sortaman rakennuksen sydämessä on kuitenkin raha, symbolinen alkupääoma jollekin uudelle? Taiteilijaparin tarkoituksena on luoda vastakkainasettelua ja siinä he olivat onnistuneet.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: Frutti dell'immaginazione - Mielikuvituksen hedelmiä, 2013, esinekollaasi.
Tasapainoilu vastakohtien välillä jatkui teossarjassa Frutti dell' immaginazione - Mielikuvituksen hedelmiä. Toisen granaattiomenan kuoren sisässä oli helmiä, toisen luoteja. Tässä oli todella herkullinen ja monitulkintainen aihe! Granaattiomenasta sai mielleyhtymän sanaan kranaatti, joka yhdisti toisen teoksen luoteineen sotaan. Toinen oli täynnä täydellisen pyöreitä helmiä. Granaattiomena itsessään on liitetty monissa kulttuureissa hedelmällisyyteen runsaiden siementensä vuoksi. Helmet ovat käytettyjä koruteollisuudessa, mutta niitä on pidetty myös hyveiden symboleina. Helmien on uskottu vahvistavan sydämestä lähteviä elämän hyveitä. Tämän teoksen ääressä saikin pohtia, että täytetäänkö maailma sodalla vai hyveillä.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: Jaksuhalit, 2017, sekatekniikka kankaalle.
Yllä näkyvät teokset eivät ensin meinanneet hahmottua. Näin vain värialueita, kunnes siirryin hieman taaemmas ja huomasin, että kaksi naista halaa lehtileikkeitä vartaloaan vasten. Nämä olivat yhdet näyttelyn suosikeistani. Kauempaa teokset näyttivät kauniilta, ja etenkin alareunan sateenkaaren värit olivat houkuttelevia. Kun siirtyi lähemmäs lukemaan halattuja lehtileikkeitä, kauneus muuttui suruksi. En pidä sanasta Jaksuhali, kuten teokset oli nimetty. Jaksuhali tarkoittaa minulle jotain mikä heitetään ilmaan, mutta sillä ei ole sen suurempaa sisältöä. Asiat, joita naiset halaavat ovat sellaisia, että pitäisi sanoa Otan osaa, ja samalla heittäytyy kaulaan, rutistaa pitkään. Se on Halaus.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: yksityiskohta teossarjasta Jaksuhalit.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: yksityiskohta teossarjasta Jaksuhalit.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: yksityiskohta teossarjasta Jaksuhalit.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: yksityiskohta teossarjasta Jaksuhalit.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: yksityiskohta teossarjasta Jaksuhalit.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: yksityiskohta teossarjasta Jaksuhalit.
Pidän siitä, että Juvonen ja Rosa käsittelevät kipeitä aiheita, mutta ne eivät käy katsojan päälle. Aiheilla ei revitellä, vaikka teemat käyvät nopeasti selväksi. Työt ovat kauniita, mutta sisältävät ajatuksen hyvästä tai muiston kipeästä. Ne eivät julista, mutta ottavat kantaa.
Johanna Juvonen & Biagio Rosa: Infrangibile - Särkymätön, 2014, esinekollaasi.
Näyttelyn vaikuttavin työ oli huoneen nurkassa sijainnut Infrangibile - Särkymätön. Herkkäkuorinen kananmuna kannatteli yläpuolelta putoavia betonilohkareita särkymättä. Muna on symboloinut elämää, uudelleensyntymistä, luomista ja hedelmällisyyttä monissa kulttuureissa kautta aikojen. Särkymätön kananmuna on vertauskuva varmasti myös Rosan kotiseudun maanjäristysten uhreille. Ihmiselämän ulkoiset puitteet, ja sen myötä sisäiset mielialat järkkyvät, mutta kuoren sisällä on aina uusi elämä. Jotain särkymätöntä, mikä jaksaa kannatella ja synnyttää elämää. Toivoa.

Kiitos Johanna ja Biagio vaikuttavasta kesänäyttelystä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti