Kuopion kuvataidekenttä heräilee poikkeusolojen jälkeiseen aikaan. Galleria Ars Libera on saanut uuden kodin osoitteesta Maaherrankatu 3. Kuopion kuvataiteilijat ovat saaneet myös toiminnanjohtajan. Tehtävään valittiin Toni Ledentsa, joka on "monipuolisesti kokenut kuraattori, kirjoittaja ja tuottaja, joka on toiminut erilaisissa taiteellisissa organisaatioissa ja projekteissa, erikoistuen nykytaiteeseen sekä kansainvälisiin kulttuurihankkeisiin. Viime vuosina hän on toiminut mm. Hug Culture -taiteilijaresidenssin projektikoordinaattorina ja tuottajana Madridissa, sekä Alpo Aaltokoski Companyn toiminnanjohtajana. Hänet tunnetaan myös vuosina 2011–2015 Helsingissä toimineen XL Art Spacen perustajana ja kuraattorina."
Olen aivan innoissani, että kaupunkiin on saatu tällainen ammattilainen rikastuttamaan kulttuurikenttää!
Galleria Ars Libera avautui uudessa osoitteessa 10.6. ja ensimmäinen näyttely on Emma Rönnholmin ja Salla Vapaavuoren yhteisnäyttely Uneksija. Kokoontumisrajoitukset huomioiden teokset on asetettu gallerian ikkunoihin, jolloin niitä tarkastellaan tilan ulkopuolelta.
Emmi Rönnholm & Salla Vapaavuori: Kesäyön uni, yksityiskohta, 2020, valokuvatuloste akryylimuoville, valo. Kuvalähteet: Emma Rönnholm, Salla Vapaavuori, Helsingin kaupunginmuseo. |
Utuisia maisemia, kerroksia ja heijastuksia muodostuu helsinkiläistaiteilijoiden yhteisteoksesta Kesäyön uni. Katse vaeltaa kuvapinnalta toiselle, sumeiden ja terävämpien yksityiskohtien välillä. Teoksen valo on pehmeää puolipilvisen kesäpäivän valoa. Kokonaisuus on koottu monista yksityiskohdista, uudemmista värikuvista ja vanhoista mustavalkoisista valokuvista.
Emmi Rönnholm & Salla Vapaavuori: Kesäyön uni, yksityiskohta, 2020, valokuvatuloste akryylimuoville, valo. Kuvalähteet: Emma Rönnholm, Salla Vapaavuori, Helsingin kaupunginmuseo. |
Teoksessa kohtaavat nykyinen ja mennyt. Tunnelma on haaveileva; luonto on asetettu pääosaan ja ihminen sivurooliin. Ihmisen läsnäolo ja vaikutus kuitenkin näkyvät. Kuvan etualalle, hiekkarannalle on asettunut pieni joukko ihmisiä, jotka katsovat horisonttiin käveleviä henkilöitä. Näyttää siltä kuin he haihtuisivat maisemaan. Suuremmassa kuvassa näyttää siltä kuin hiekkaranta muuttuisi leveäksi hiekkatieksi, jota reunustaa oikealla vihreä peltomaisema ja vasemmalla mäntyjen takana siintävä vesistö. Oikeasta reunasta, hiekkarantaa pitkin saapuu valkoinen auto peräkärryineen.
Emmi Rönnholm & Salla Vapaavuori: Kesäyön uni, yksityiskohta, 2020, valokuvatuloste akryylimuoville, valo. Kuvalähteet: Emma Rönnholm, Salla Vapaavuori, Helsingin kaupunginmuseo. |
Kokonaisuuden vasemmassa reunassa on oma suosikkikohtani. Nainen näyttää olevan uimapuvussa ja laskeutuvan tai nousevan metsänreunasta kuin vedestä. Takana on kaunis luontomaisema. Tätä yksityiskohtaa palaan tuijottamaan useasti. Ihan kuin hän laskeutuisi sukeltamaan kansallismaisemaan.
Emmi Rönnholm & Salla Vapaavuori: Kesäyön uni, yksityiskohta, 2020, valokuvatuloste akryylimuoville, valo. Kuvalähteet: Emma Rönnholm, Salla Vapaavuori, Helsingin kaupunginmuseo. |
Oikeassa reunassa, vihreän pellon laidalla seisoo pieni puinen rakennus. Utuisen kuvan saa hieman kirkkaammaksi kurkkaamalla akryylilevyjen väliin. Tämä kerroksellisuus tekee kokonaisuudesta jännittävän ja tarinallisen. Tekisi mieli nähdä enemmän! Näissä kuvissa näkyy myös hyvin uuden ja vanhan kuvan liitto; eri kuvat on rakennettu tarkasti jatkumaan ja yhdistymään toisiinsa.
Emmi Rönnholm & Salla Vapaavuori: Kesäyön uni, yksityiskohta, 2020, valokuvatuloste akryylimuoville, valo. Kuvalähteet: Emma Rönnholm, Salla Vapaavuori, Helsingin kaupunginmuseo. |
Peltomaisema muuttuukin yhtäkkiä vedeksi, jossa kaksi hahmoa näkyy veneessä. Kokonaisuus on luotu taitavasti, sillä muutoksia ja rajoja on vaikea havaita. Ei ole ollenkaan outoa, että pelto muuttuu vedeksi, hiekkaranta hiekkatieksi tai taivaanranta metsiköksi. Teos on surrealistinen, mutta samalla uskottava. Ihan kuin unessa omituisetkin asiat tuntuvat täydeltä todelta.
Emmi Rönnholm & Salla Vapaavuori: Kesäyön uni, yksityiskohta, 2020, valokuvatuloste akryylimuoville, valo. Kuvalähteet: Emma Rönnholm, Salla Vapaavuori, Helsingin kaupunginmuseo. |
Emmi Rönnholm & Salla Vapaavuori: Kesäyön uni, yksityiskohta, 2020, valokuvatuloste akryylimuoville, valo. Kuvalähteet: Emma Rönnholm, Salla Vapaavuori, Helsingin kaupunginmuseo. |
Toinen suosikkikohtani teoksessa ovat metsän siimeksessä laiduntavat lehmät. Taidehistorioitsija ei voi olla näkemättä yhtymäkohtaa Victor Westerholmin (1860-1919) Lehmiä koivumetsässä -maalaukseen.
Victor Westerholm: Lehmiä koivumetsässä, 1886, öljymaalaus kankaalle. Kuva: Wikipedia/Public Domain. |
Lehmälaitumelta kuva jatkuu ylöspäin kivisenä vallina kohti saarta, jossa kohoaa kerrostaloja. Tämä kuva muistuttaa voimakkaimmin ihmisen muokkaamasta ympäristöstä. "Kivinen kaupunki" on verhottu kapeiden puunrunkojen taakse.
Emmi Rönnholm & Salla Vapaavuori: Kesäyön uni, yksityiskohta, 2020, valokuvatuloste akryylimuoville, valo. Kuvalähteet: Emma Rönnholm, Salla Vapaavuori, Helsingin kaupunginmuseo. |
Tuntui vapauttavalta nähdä pitkästä aikaa taidetta! Erityisen mukavalta tuntui se, ettei teoksen äärellä tuntunut surua tai ahdistusta. Kesäyön uni ei ollut julistava tai kantaaottava, vaan katsojat pauloihinsa kietova tarina. Jokainen tarinallistaa näkemänsä itse. Teoksen nimi johdattelee mielestäni onnellisiin hetkiin, mutta nimen kautta voi luisua tekemään johtopäätöksiä myös yhdistämällä se William Shakespearen näytelmään Kesäyön unelma. Näytelmä pitää sisällään erilaisia kommelluksia, väärinymmärryksiä ja maagisuutta. Jonkinlaista maagisuutta on myös Rönnholmin ja Vapaavuorenkin teoksessa, mutta pääosassa ovat rauha ja hiljaisuus.
Huomaan harmikseni ehdollistuneeni tietynlaiselle taiteentulkinnalle aina, kun kyseessä on luonnon ja ihmisen yhdistäminen toisiinsa. Alan välittömästi muodostaa tarinaa luontoa sortavasta ihmisestä. Yritin kehittää samanlaista runkoa tällekin teokselle, mutta en saanut siitä uskottavaa. En uskonut siihen itsekään. Mielestäni teoksen ydinsanoma ei ole ihmisen väärinkäytös ja luonnon pahoinvointi, vaan vilpitön haaveilu kauniista hetkistä, luonnon ja ihmisen yhteiselosta.
Kesäyön uni tuntuu sopivan erityisen hyvin tähän juhannusaikaan. Kun suomalaiset ja luonto tuntuvat olevan syvimmässä rakkaussuhteessa toisiinsa. Järvi, koivut, rannat, aurinko, ystävät ja kesä. Monesti haavekuvissa päädytään muistelemaan mennyttä, sitä parempaa aikaa. Mutta Kesäyön unessa molemmat yhdistyvät todeksi; kaikki mennyt on aina tavalla tai toisella osa myös tätä hetkeä.
Emma Rönnholmin ja Salla Vapaavuoren näyttely
Uneksija/Dreamer on esillä Galleria Ars Liberassa
5.7.2020 saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti