perjantai 19. elokuuta 2011
Korean design - perinteistä modernia
Poikkesin tänään Etelä-Koreaan, en sentään fyysisesti, mutta Suomen käsityön museossa olevan näyttelyn välityksellä. Korean design - perinteistä modernia -näyttely toi tuulahduksen aasialaista käsityötaidetta ja -taitoa Keski-Suomeen.
Näyttely oli mielenkiintoinen ja hyvin rakennettu. Pidin tunnelmista, nautin esineistä ja ennen kaikkea rakastuin valokuviin, jotka elävöittivät kokonaisuutta.
_____________________________
Korean hallitsijat yrittivät estää maan avautumisen ulkomaisille - eurooppalaisille ja japanilaisille kauppiaille - sulkemalla rajat, minkä vuoksi Koreaa kutsuttiin 1800-luvulla erakkokuningaskunnaksi. Vuodesta 1876 alkaen japanilaiset solmivat heikentyneen Korean kanssa useita kauppasopimuksia. Vuoden 1905 Venäjän ja Japanin välisen sodan jälkeen Japani miehitti Korean ja se liitettiin Japanin keisarikuntaan siirtomaana vuonna 1910. Japani hallitsi Koreaa kovalla kädellä: siirtomaahallinto pyrki korealaisen kulttuurin, kielen ja uskonnon kitkemiseen, ja itsenäistymispyrkimykset tukahdutettiin verisesti. Miehitysaika jätti monille korealaisille katkeria muistoja.
Korea itsenäistyi jälleen Japanin hävittyä toisessa maailmansodassa 1945. Eteläisen osan Korean niemimaata miehittivät liittoutuneiden joukot, joiden johdolla perustettiin Korean tasavalta eli Etelä-Korea. Niemimaan pohjoisosa oli puolestaan päätynyt Neuvostoliiton valvontaan ja alueelle perustettiin vastaavasti kommunistinen Korean demokraattinen kansantasavalta eli Pohjois-Korea. Molemmat valtiot vaativat hallintaansa koko Korean niemimaata, mikä johti Korean sotaan 1950-53. Sodan jälkeen maa on ollut jaettuna kahtia, eikä virallista rauhansopimusta ole edelleenkään solmittu.
Vuoret ovat vaikuttaneet suuresti korealaisten luontokäsitykseen ja elämäntapaan. Kyliä on perustettu vuorten ja jokien väliin hyödyntämällä maantieteellisiä olosuhteita ja fengshuin periaatteita. Fengshuin mukaan maan energiavirroilla on vaikutusta ihmisten asuinpaikkojen ja hautojen, jopa kaupunkien suotuisan sijainnin valitsemiseen. Vesi ja vuoret ovat kuin yin ja yang, ne täydentävät toisiaan siten, että kokonaisuus säilyttää tasapainon. Vesien syvyys korostaa vuorten korkeutta ja vuorten hiljainen liikkumattomuus veden loputonta liikettä.
Korealaiseen buddhalaisuuteen kuuluu harmonian ja yhdentymisen perinne. Meditaatiossa keskitytään nykyhetkeen ja pyritään pääsemään irti menneisyyden mielikuvista ja tulevaisuutta koskevista kuvitelmista. Mietiskelyn avulla mietiskelijä tulee tietoiseksi "kolmesta myrkystä": ahneudesta, vihasta ja välinpitämättömyydestä.
Hengittävä astia, onggi
Onggi on perinteinen korealainen poltettu saviastia ja käyttämiseen eli fermentointiin perustuvan ruokakulttuurin tunnusmerkki. Ruoan säilöntä ja fermentointi kehittyivät vaatimattoman, mutta toimivan onggi-astian ansiosta. Onggi hengittää, ja kiertävä ilma säilyttää ja kypsyttää ruukussa olevat raaka-aineet. Nämä isot ruukut sijoitetaan talojen takapihoille keittiön läheisyyteen hyvin ilmastoituun ja aurinkoiseen paikkaan.
Hwayo
Soju, kirkas tislattu riisiviina, on Korean suosituin alkoholijuoma. Sojua on valmistettu 1300-luvulta lähtien, ja historioitsijat uskovat mongolien tuoneen Koreaan valmistustekniikan, joka on alun perin kotoisin Persiasta.
Hwayo, hienoin korealainen soju, tarkoittaa "jaloa, tulen hallitsemaa viinaa". Tulen taitava hallinta tislausprosessin aikana on tärkeää oikeanlaisen aromin ja maun saavuttamiseksi. Puolivalmis viina kaadetaan onggiin, joka varastoidaan maakellariin kuudeksi kuukaudeksi, joiden aikana kehittyy sojun puhdas ja mieto maku.
Korealaista käsityötä ja muotoilua
Koreassa käsityö ja muotoilu eivät kuulu arkipäivään, vaan erikoistuneille ammattilaisille, ja luonnollisesti käyttäjäkunta on rajallinen. Taustalla on perinteisen käsityön jakautuminen voimakkaasti toisistaan eroavien sosiaaliluokkien mukaan. Kuningashuoneen ja yläluokan käsitöissä ja toisaalta alemman luokan käsitöissä on nähtävissä selkeä vastakkainasettelu. Yläluokan käsityöt ovat loisteliaita ja menetelmät, värit ja koristelu vaativat kehittynyttä ammattitaitoa. Tavallisen kansan käsityötä luonnehtii yksinkertaisuus, helpot menetelmät ja luonnon värit. Osa näyttelyn töistä on hyvin koulutettujen ammattilaisten ja muotoilijoiden valmistamia, osa taas on peräisin tavallisen maaseudun tekijän kädestä.
Chang Kwanghyo: 70-luvun romantiikkaa
Vapautta ja rauhaa kaipaavat hipit, punkkarit, biseksuaalit stylistit, eskapistit ja diskoaallon myötä syntyneiden valmisvaatteiden suunnittelijat loivat muodin mekan Pariisiin, New Yorkiin ja Milanoon Vietnamin sodan jälkeen. 70-luvun romantiikan alkuaste on nyt otettu uudelleen käsittelyyn, ja minimalismista, klassisuudesta, militarismista ja tyylien ja elementtien sekoittamisesta on luotu vuoden 2011 urbaani tyyli.
Korealainen teekulttuuri
Korealaiset uskovat teen sekä rauhoittavan että virkistävän mieltä. Teen juominen yhdessä vieraiden kanssa tarjoaa tilaisuuden keskusteluun. Teen juonti stimuloi taiteellista makua ja edistää luovaa toimintaa ja lukemista. Sillä on myös lääkinnällisiä vaikutuksia. Se puhdistaa sekä ruumiin että sielun ja karkottaa epäsopivat ajatukset. Uskotaan, että arvostamalla kaikkea teen valmistukseen liittyvää on mahdollista saavuttaa todellinen askeettinen ymmärrys.
______________________________________________
Näyttely oli valaiseva elämys Korean historiaan ja kulttuuriin. Kaukaisia kulttuureja tutkisi mielellään enemmänkin. Teksti on lainattu Suomen käsityön museon näyttelyesitteestä. Näyttely on esillä Suomen käsityön museossa 4.12.2011 saakka, jos joku innostui.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Onpa hauskaa, minullakin oli Aasia-päivä: Värimatka Kiinaan Kulttuurien museossa Helsingissä ja siihen liittyvä teemapäivä Fengshui-luentoineen ;-)
VastaaPoistaKuukki: Voi,kuulostipa mukavalta ja mielenkiintoiselta päivältä!
VastaaPoistaKiinnostava!
VastaaPoista