sunnuntai 27. maaliskuuta 2022

Kim Simonsson: Silhouettes

Kim Simonsson: Nukkuva sammaltyttö jolla kukkalaite; Nukkuva hiihtäjä sammaltyttö (takana), 2021.

Galerie Forsblomissa on esillä Kim Simonssonin nukkapintaisia hahmoveistoksia. Sammaleisen vihreät veistokset ovat monille tuttuja, sillä ne varastavat huomion näyttelyissä ja taidemessuilla. Forsblomissa Simonssonin veistokset on jaettu kahteen tilaan, joista toinen on teemaltaan vihreä ja toinen musta. Vihreiden veistosten huoneessa useat hahmot ovat vaipuneet uneen. Tunnelma on hiljainen ja pysähtynyt.

Kim Simonsson: Nukkuva lukeva sammaltyttö, 2022.

Kävijä astuu installaatioon, jossa lattia on peittymässä sammalmattoon ja veistosten ympärille on kasvanut kukkia ja muita kasveja. Tilassa kierrellessä pitää pinnistellä mielen kanssa melkoisesti, sillä käsi meinaa väkisin hipaista veistosten pehmeän näköistä nukkapintaa. Simonsson käyttää teosten pinnalla elektrostaattisesti siirrettyä nylonkuitua.

Kim Simonsson: Nukkuva sammal Jeanne d'Arc, 2021.
Kim Simonsson: Nukkuva sammal Jeanne d'Arc, yksityiskohta, 2021
Puhutteleva hahmo on poikatyttömäinen Nukkuva sammal Jeanne d'Arc. Haarniska-asuinen hahmo nojaa miekkaansa ja kantaa selässään mm. taskulamppua. Reppu on muodostettu tietokoneen tuulettimesta, josta kasvaa kasveja. Hiuksissa näkyy upeasti sormin muotoillun keramiikan tuntu, vaikka kokonaisuus on muuten hyperrealistinen. Ranskan, vankien ja naispuolisten sotilaiden suojeluspyhimyksenä tunnettu hahmo on kuvattu lapseksi, mutta nukkuessaankin siitä välittyy rohkeutta ja kapinahenkeä.

Kim Simonsson: Lattiaa pesevä siluettityttö; Siluettimalli joka tähtää; Jalustaa pesevä siluettipoika; Siluettityttö jolla auringonkukka, 2021.

Viereisen tilan mustat veistokset antavat uudenlaisia tulkintoja. Kun vihreät teokset oli vaivutettu uneen, mustat teokset on pysäytetty kesken liikkeen. Teokset ovat muodoltaan mangamaisen tuttuja lapsihahmoja, mutta musta nukkapinta kadottaa veistosten kolmiulotteisuuden kokonaan. Näyttelyn nimi Silhouettes kuvaa teoksia hyvin. Katsoopa niitä mistä suunnasta tahansa, ne näyttävät kuin paperileikatuilta varjokuvilta. Silmien ja aivojen välinen yhteys joutuu työskentelemään paljon, sillä kauempaa katsottuna ainut kolmiulotteisuuden paljastava kohta on veistosten kuutiomainen jalusta. Kauniisti vihreäksi lasitettu jalusta jatkaa Simonssonin tuttua viitettä sammalmaailmaan.

Kim Simonsson: Siluettimalli joka tähtää, 2021.

Oma suosikkini näyttelyn teoksista on hieman ilkikurinen Siluettimalli joka tähtää. Korvalappustereoiden kuulokejohdoista ritsan sormien väliin kietonut hahmo rikkoo stereotypista mielikuvaa kiltistä tytöstä. Reppuun on kiinnitetty mm. leikkiase.

Kim Simonsson: Siluettimalli joka tähtää, yksityiskohta, 2021.
Kim Simonsson: Siluettimalli joka tähtää, yksityiskohta, 2021.
Kim Simonsson: Jalustaa peseevä siluettipoika, 2021.

Erilaisista lapsuusmuistoista kertoo Jalustaa pesevä siluettipoika. Teos on ainut, joka on varsinaisesti kontaktissa keraamiseen kuutioon. Veistoksen muotokieli tuo mieleen lastenelokuvat, joissa köyhä lapsi onnistuu lopussa tavalla tai toisella saavuttamaan onnen ja rikkaudet. Jalustaan on piirretty tuttuja piirroshahmoja: Myyrä, Kippari-Kalle ja Nukkumatti.
Kim Simonsson: Jalustaa pesevä siluettipoika, yksityiskohta, 2021.
Jos kävijä ymmärtää kurkistaa seinän puolella olevaa jalustan sivua, kuva yllättää. Piirrokseen on kuvattu Iron Maidenin levynkansista tuttu Eddie the Head. Polvistunut poika näyttää kuin pesevän jalustan pintaan kaiverrettua piirroskuvaa jalkapalloa potkivasta pojasta. Kuvaako teos kasvutarinaa lapsesta aikuiseksi?

Kim Simonssonin Silhouettes-näyttely on visuaalisuudessaan kiehtova kokonaisuus, joka leikkii lapsuusmuistojen,  sadunomaisuuden ja kantaaottavuuden välimaastossa.

Näyttely on esillä Galerie Forsblomissa 3.4.2022 saakka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti