|
Sini Majuri: Flow-sarja, Nuutajärvi ja Riihimäki 2021. Suupuhallettu, vapaasti muotoiltu lasi. Puhaltanut Markus Aremo, Kari Alakoski, Marja Hepo-aho. Palkittu hopeisella A'Design Awardilla 2021. |
Olen seurannut lasitaiteilija Sini Majurin (s.1983) uraa muutaman vuoden. Hän on erikoistunut suupuhallettuun, studiotyönä valmistettuun lasiin. En ollut koskaan erityisemmin kiinnostunut lasista taiteena, vaikka ihailenkin Oiva Toikan, Tapio Wirkkalan ja Nanny Stillin (käyttö)lasin muotokieltä. Sini Majurin lasitaide sai ihastumaan lasiin materiaalina uudella tavalla. En ollut ennen Majurin töitä nähnytkään, että lasin sisälle voi piirtää tarinoita!
Sini Majuri toi kansainvälisesti menestyneitä lasiteoksiaan esille kotikaupunkinsa Kellarikalleriaan. Savon Sanomien haastattelussa Majuri kertoi: " -Jotenkin tuntuu, että työni ovat nyt kotona, Helsingissä ja Suonenjoella asuva Majuri luonnehtii. -Kellarikalleriassa olen saanut ensimmäisen kosketukseni taiteeseen lapsena. Tämä on minulle hyvin merkityksellinen paikka."
|
Sini Majuri: Miesvieraita, Riihimäki 2021. Suupuhallettu, vapaasti muotoiltu lasi. Graal-tekniikka. Puhaltanut Kari Alakoski, Marja Hepo-aho. |
Majuri pyysi Paikallislehti Sisä-Savon ja sosiaalisen median välityksellä vastaajilta tarinoita kyläilyperinteisiin ja uskomuksiin liittyen. Näistä aineksista syntyi nyt nähtävä näyttely Etiäinen. Teokset on suupuhallettu Riihimäellä, Nuutajärvellä ja Suomenlinnassa.
" -Etiäinen on aavistus, tunne, että jotain tapahtuu tai ihmisen edellä kävelevä etiäinen, eräänlainen fyysisen ihmisen jatke, Majuri kuvailee. (---) -Savolainen kyläilyperinne on hyvin rikas, ja sain kymmeniä vastauksia pohjaksi työskentelyyni ja näyttelyyni. (---) Ikäihmisten kertomuksissa nousivat esille ruokailuvälineisiin liittyvät kyläilyperinneuskomukset, kahvitteluun liittyvä kursailu, juhlakupit, arkikupit ja paremman väen kupit, joista kahvia tarjotaan. -Mitä tapahtuu, jos hopealusikka putoaa lattialle? Haarukan putoaminen lattialle tarkoittaa naisvieraita ja veitsen tippuminen miesvieraita, Sini Majuri mainitsee."
|
Sini Majuri: Tupa, Riihimäki 2021. Suupuhallettu, vapaasti muotoiltu lasi. Graal-tekniikka. Puhaltanut Kari Alakoski, Marja Hepo-aho. |
Lasin sisälle piirretyt tarinat syntyvät Ruotsissa kehitetyllä Graal-tekniikalla: "Graal-tekniikassa ideana on vangita kuvitus monen lasikerroksen sisään puhaltamalla esine useita kertoja. Lasin sisällä kuva ei koskaan haalistu tai muutu vaan se pysyy samanlaisena jopa tuhansien vuosien jälkeen," Majuri kertoi Ylen haastattelussa 2016.
Graal-tekniikkaa käyttää myös lasitaiteilija Ella Varvio, joka kuvaili Aamupostin haastattelussa (2018) tekniikan haasteita: "Ensin tehdään pieni aihio, joka kaiverretaan tai kuvitetaan piirtämällä tai maalaamalla. Sen jälkeen aihio puhalletaan uudestaan, jolloin esine ja siinä oleva kuva laajenevat kuin ilmapallo. (---) Tekniikka on todella haastava. Kuva voi venyä ja valua. Kuumuuden on oltava juuri oikea. "
Sini Majuri kirjoittaa viehätyksestään lasiin: "Lasi on yksi avainteknologioista, joista nykymaailma on muotoutunut. Se mahdollistaa näkemisen mikroskooppisen lähelle sekä avaruuden kaukaisuuteen. Lasi on eläväinen materiaali, jonka muovaaminen on taikuutta. Kuuma lasi käyttäytyy kuin hehkuva laava tai juokseva hunaja. Se on pidettävä jatkuvassa liikkeessä, jotta se ei karkaa puhalluspillin päästä lattialle. Sitä muotoillaan vuosisatoja vanhoilla tekniikoilla ja hengityksen avulla. Kun lasi on kesytetty haluttuun muotoon on sillä potentiaali säilyä ikuisesti tai särkyä hetkessä."
Näyttelyssä arvo on annettu myös vahvalle yhteistyölle. Teosluettelossa jokaisen esineen kohdalla mainitaan kuka sen on puhaltanut: "Lasiteosten taustalla on laaja yhteistyö. Kellarikallerian näyttelyn esineet on puhallettu kolmessa suomalaisessa lasihytissä. Riihimäen
Mafka&Alakoskessa työskentelvät puhaltajamestari Kari Alakoski ja Marja Hepo-aho ovat toimineet vuosien ajan Majurin luottotiiminä. Heillä on erityinen ja maailman mittakaavassa harvinainen ammattitaito erityisesti massiiviveistosten toteuttamiseen. Nuutajärven legendaarisessa
lasikylässä on puhallettu kaksi näyttelyn esinettä Markus Aremon avulla. Lisäksi Majuri työskentelee Suomenlinnan
Lasistudio Hytti ry:n tiloissa."
|
Sini Majuri: Etiäinen, Suomenlinna 2021. Suupuhallettu, vapaasti muotoiltu lasi. Graal-tekniikka. Puhaltanut Sini Majuri. |
Graal-tekniikka vaikuttaa huikealta ja lopputulos näyttää hämmästyttävältä. Teokset ovat joka suunnalta katsottuna erilaiset ja valolla on valtava merkitys. Katse löytää joka kulmalta lisää yksityiskohtia. Kuviin ei saa vangittua teosten koko tarinaa.
|
Sini Majuri: Cell 1, Riihimäki 2021. Graal-tekniikka, värilasi, neodyymi. Puhaltanut Kari Alakoski, Marja Hepo-aho. |
Tutustuin näyttelyn taustoihin etukäteen, mutta silti olisin toivonut, että näyttelyssä olisi avattu enemmän niitä etiäisiä, jotka teoksiin ovat vaikuttaneet. Teosten nimet viittaavat tarinoihin, mutta esimerkiksi Cell-teokset avautuivat syvällisemmin, kun Majuri kertoi Savon Sanomien haastattelussa, kuinka koronapandemian aikakausi korostui ihmisten kyläilytarinoissa:
"-Henkilö pohti, voisiko kotona pidettävissä hääjuhlissa puhallettavat saippuakuplat kuljettaa mukanaan koronavirusta. Lehdissä oli mallinnettu hengityspilviä, jotka etenevät kaupan hyllyjen välissä. Jostakin todella viattomasta ja kauniista on tullut vaarallista, ja aika on ollut monelle perheelle rankkaa. Halusin käsitellä ja tulkita, mutta myös tallentaa tätä aikakautta, mutta en kuitenkaan alleviivata."
|
Sini Majuri: Kahvi, Suomenlinna 2021. Suupuhallettu, vapaasti muotoiltu lasi. Graal-tekniikka. Puhaltanut Sini Majuri. |
|
Sini Majuri: Gem, Blue, Riihimäki 2019. Vapaasti muotoiltu lasi. Puhaltanut Kari Alakoski, Marja Hepo-aho. Sini Majuri: Flow, Abyss. Uniikkiväri, Riihimäki 2021. Palkittu hopeisella A'Design Awardilla 2021. Suupuhallettu, vapaasti muotoiltu lasi. Puhaltanut Kari Alakoski, Marja Hepo-aho. |
Graal-tekniikan lisäksi vapaasti muotoillut, suupuhalletut teokset olivat upeita. Värit hehkuivat teoksissa kuin jalokivet. Ihastuksen teoksiin oli havainnut näemmä moni muukin, sillä omat lemppariteokseni oli jo myyty.
|
Sini Majuri: Flow, Abyss, yksityiskohta. Uniikkiväri, Riihimäki 2021. Palkittu hopeisella A'Design Awardilla 2021. Suupuhallettu, vapaasti muotoiltu lasi. Puhaltanut Kari Alakoski, Marja Hepo-aho. |
Jos Sini Majurin nimi on teille vielä tuntematon, niin laittakaapa muistiin. Lasitaiteilijan ura on lähtenyt kansainvälisesti huikeaan vauhtiin eikä hidastumista ole havaittavissa. Majuri palkittiin keväällä 2021
neljällä muotoilupalkinnolla A'Design Awardissa Italiassa.
Etiäinen -näyttely jatkaa Suonenjoen jälkeen elokuussa Sipooseen, syyskuussa Venetsian lasiviikoille ja keväällä 2022 Taidemuseo Eemiliin Lapinlahdelle.
|
Sini Majuri: Bumpy-sarja, Suomenlinna 2021. Suupuhallettu, vapaasti muotoiltu lasi. Puhaltanut Sini Majuri. Palkittu hopeisella A'Design Awardilla 2021. |
Lasitaide on ollut itselleni aiemmin vaikeasti lähestyttävä alue, mutta Sini Majurin teosten myötä mielenkiinto lasia kohtaan on kasvanut. Enkä kyseenalaista enää hetkeäkään, etteikö lasitaide olisi taidetta. Majurin myötä olen huomannut kiinnittäväni huomiota myös muihin suomalaisiin lasitaiteilijoihin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minusta tuntuu, että lasitaide on edelleen marginaalissa, vaikka Suomessa on huikeita (nuoria) lasitaiteilijoita. Medioihin kaivattaisiin vain enemmän näkyvyyttä, kuten taiteelle ja kulttuurille muutenkin.
Näyttely sai aikaan valtavan hyvänolon ryöpyn ja halun nähdä lisää. Jos lasitaide ja -tekniikka kiinnostavat, suosittelen seuraamaan Sini Majuria (@sini_majuri) ja Mafka&Alakoskea (@mafkaalakoski) Instagramissa. Siellä on mm. upeita videoita lasinpuhalluksesta.
Sini Majurin Etiäinen on esillä Suonenjoen Kellarikalleriassa 24.6.2021 saakka.
|
Sini Majuri: Orinnoro (Vihreä, Kulta, Musta), Riihimäki 2021. Suupuhallettu lasi. Puhaltanut Kari Alakoski, Marja Hepo-aho. |
Lähteet:
"Sini Majuri - Etiäinen 2.-24.6.2021", Kellarikalleria, Suonenjoki, näyttelytiedote
"Palkittu Sini Majuri toi veistoksensa kotiin", Savon Sanomat 2.6.2021
"Suomalaistaiteilijan maine kiirii maailmalla - uniikit lasiveistokset yhdistelevät perinteistä lasinpuhallusta ja sarjakuvaa",
Yle 3.9.2016 "Lasimuseossa pääsee näkemään Ankkalinnan pimeän puolen sekä harvinaista Graal-tekniikkaa",
Aamuposti 12.9.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti