Tänään oli riemussa pidättelemistä. Tiedän, että Kiinteistöhallinnossa vähän naureskellaan (hyvällä) innostumisilleni. Tänään sille oli aihetta. Iloitsin siitä, että tämä oli ensimmäinen itse järjestelemäni taidejuttu sairaalaan. Tosin ihan ilman työkavereiden konsultaatiota en asiaa hoitanut. Jos näyttelytoimintaa ei lasketa, niin muut tehtävät ovat vielä toistaiseksi neuvottelujen, suunnittelujen ja valmistelujen asteella. Sen vuoksi yhden asian näkeminen konkreettisesti valmiina tuntui hyvältä.
|
Käytävältä näkyy jonkin verran potilashuoneisiin peilitarran läpi. |
Kyseessä oli taideteippausprojekti, jonka lopputulos on todella kiva! Uusi Sydän -projektissa rakennetaan KYSille uutta sairaalaosaa ja peruskorjataan vanhaa. Uuteen, 1C1-rakennusosaan valmistui käytävä, jonka varrella on potilashuoneita. Huoneiden ikkunat teipattiin aiemmin peilitarralla, jotta käytävältä ei näkyisi potilashuoneisiin. Peilitarra ei kuitenkaan ollut tarpeeksi peittävä, joten ikkunoihin päätettiin tehdä taideteippaukset.
|
Potilashuone ennen taideteippausta. Lasin läpi heijastuu mm. käytävällä oleva kaide. |
|
Potilashuone taideteippauksen jälkeen. Sigfrid August Keinänen: Haminalahti, emäntä polulla, 1900. Öljy kankaalle, 49 x 62,5cm. Holger ja Anita Sprangerin testamenttikokoelma. Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen. |
Taidekuvat valittiin
Kansallisgallerian tekijänoikeusvapaasta kokoelmasta. Tekijänoikeusvapaata aineistoa saa hyödyntää, muokata ja käyttää vapaasti esimerkiksi opetuksessa ja tutkimuksessa. Kansallisgallerian sivuilta voi kuka tahansa ladata jpeg-muodossa olevia kuvia käyttöönsä. Minä tarvitsin ikkunateippauksia varten kuitenkin suuriresoluutioisia kuvia, joista veloitettiin kuvankäyttömaksu. Näin teoskuvien laatu pysyi hyvänä, kun tiedostoja ei tarvinnut venyttää. Tämä olisi aiheuttanut kuvan pikselöitymistä.
|
Elin Danielson-Gambogi: Ruissalon silta, 1891. Öljy kankaalle, 29 x 46 cm. Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria: Hannu Aaltonen. |
Teosten yhteyteen tuli kirjata tarkat teostiedot, mutta tietoja ei saanut laittaa teoskuvan päälle. Näin ollen teostiedot on sommiteltu maalauksen muodosta riippuen teoksen alapuolelle tai vasempaan reunaan. Ikkunan muoto antoi kuvien sommittelulle myös oman haasteensa. Painotalon graafikko teki hyvää työtä. Pidin myös siitä, että tekstireunojen väri ei ollut paperinvalkoinen, vaan hieman harmaaksi sävytetty. Näin kokonaisuus istuu huoneiden kermanväriseen seinään.
|
Fanny Churberg: Syysmaisema, 1877. Öljy puulle, 15,5 x 24,5 cm. Arvid Souranderin lahja. Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen. |
Halusin ikkunoihin seesteisiä ja rauhoittavia maisemia Suomesta. Tämän vuoksi taiteilijavalinnat olivat kotimaisia. Valitsin tietoisesti mukaan myös naistaiteilijoiden töitä (Fanny Churberg, Elin Danielson-Gambogi), jotta taidehistoria ei vääristyisi.
Lopputulos on mielestäni todella kaunis. Nyt potilaiden ei tarvitse pelätä, että huoneesta näkyisi käytävään ja ikkunat saivat uudenlaiset maisemat. Uuden Sydämen -rakennusprojektin myötä sairaalassa on käynnissä valtava muuttorumba, kun osastoja, henkilökuntaa, huonekaluja ja laitteita siirrellään tilasta toiseen. Tähän kerrokseen ja näihin tiloihin muuttaa osasto nyt elokuun lopussa.
|
Hjalmar Munsterhjelm: Maantie Suomessa, 1865. Öljy kankaalle, 72,5 x 100,5 cm. Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Janne Tuominen. |
|
Käytävän puolella peiliteippauksesta ei näy enää läpi, kun toisella puolella on taideteippaukset. |
Tätä muuttorumbaa saan seurata sivusta ja täytyy sanoa, että Uusi Sydän -projektin ja Kiinteistöhallinnon työntekijöillä on melkoinen työ sovittaa pienimmätkin asiat niin, että sairaalatoiminta pyörii kaikkien muuttojen ja rakennustöiden keskellä. Muuttosuunnittelutyöryhmän puheenjohtaja, KYS Uusi Sydän 2025 -projektin projekti-insinööri Titta Haatainen kommentoi, että "Tulossa on varsin laaja, epätavallinen ja monimutkainen muuttosuma. Kyseessä ei ole vain yksi kerrallaan tapahtuva, yhdestä sijoituspaikasta toiseen tapahtuva potilaiden, henkilöstön, huonekalujen, tavaroiden ja laitteiden siirtäminen [vuosien 2021-2024 aikana], vaan kaikkiaan noin 35 muuton suunnittelu ja toteuttaminen peruskorjaus- ja uudisrakentamisen keskellä. Muutot ketjuuntuvat, ja jokainen muutto vaikuttaa seuraaviin muuttoihin. Lisäksi on huomioitava rakennustöiden eteneminen, koska se vaikuttaa muuttoihin. Muuttojen suunnittelu ja toteutus vaativat kellontarkkaa aikataulutusta. Muuttojen ja rakentamisen kokonaiskuva on oltava hallussa."
Noh, sen verran saan itsekin osallistua, että koordinoin taiteen muuttoasioita, mutta tämä asia on pisara valtameressä. Taide muutetaan tiloista ensimmäisenä ja palautetaan osastolle viimeisenä. Näin taataan teosten turvallisuus.
|
Arvid Järnefelt: Kukkiva hedelmäpuu, ajoittamaton. Öljy levylle, 25,5 x 32,5cm. August ja Lydia Keirknerin taidekokoelma. Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Janne Mäkinen. |
Hymyilin tänäänkin itsekseni miettiessäni, miten huikea työ minulla on. Taideasiantuntijana kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijoiden joukossa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti