lauantai 24. helmikuuta 2024

"We're all the same"

Eilen alkoi verkossa Taidemaalariliiton teosvälitys. Selasin koko kuvaston läpi ja yksi teos pysäytti. Olisi mielenkiintoista kuulla, että mitä te ensimmäiseksi ajattelette tästä Susanna Salaman teoksesta:

Susanna Salama: We're all the same, 2014, assisted ready-made, akryyli printatulle kankaalle, 41x32cm.
Tavallisesti rakastan teoksia, joissa on viittauksia ja lainauksia taidehistoriaan, mutta tämä teos puistatti. Pyydän huomioimaan, että teos on valmistunut jo vuonna 2014, eikä minulla ollut täysin muistissa mitä kaikkea maailmanpolitiikassa ja Venäjällä tuolloin tapahtui. Jouduin hieman penkomaan historiatietoja, jonka mukaan Putin aloitti toisen presidenttikautensa vuonna 2012. Ja näinhän se oli, että Venäjän sotilaallinen miehitys Ukrainan autonomiseen tasavaltaan Krimillä tapahtui juuri 2014. Muistutettakoon, että kansainvälinen oikeus pitää alueiden liittämistä Venäjään laittomana.

Susanna Salaman teoksessa lienee siis jonkinlainen kannanotto maailmanpolitiikkaan. Mutta kuinka kuvaa tulisi lukea? En tiedä, mutta oletan, että tässä on haettu tyylilajina poliittista satiiria, jossa kritisoidaan ja pilkataan kohdetta. Ikään kuin jokainen meistä olisi äidin rintaa imevä avuton lapsi?
Leonardo da Vinci: La Madonna Litta, 1490, temperamaalaus kankaalle, kiinnitetty paneelille, 42x33cm. Eremitaasi, Pietari.
Teos ei valitettavasti toimi minulle ollenkaan, koska pohjalla on käytetty Leonardo da Vincin kuuluisaa maalausta La Madonna Litta (1490) eli Imettävä Madonna. Kaikkien länsimaisten ihmisten tulisi mielestäni tunnistaa taidehistoriasta Madonna ja lapsi-aiheiset maalaukset, vaikka ei olisi koskaan käynyt yhdessäkään taidemuseossa. Jokaisen tulisi myös ymmärtää, että lapsi, jota Maria kannattelee sylissään on Kristus. Tätä faktatietoa vasten minä näen ja luen Susanna Salaman teosta valitettavasti siten, että Vladimir Putin rinnastetaan teoksessa Kristukseen, joka antaa teokselle täysin päinvastaisen tunnelman mitä taiteilija on todennäköisesti tarkoittanut... Ikään kuin hirmuhallitsija kohotettaisiin teoksessa maailman pelastajaksi. Tätä ristiriitaista tunnelmaa vahvistaa vielä teoksen nimi: We're all the same, Olemme kaikki samanlaisia.

Kyllä, kristinuskon mukaan me olemme kaikki samanlaisia, jos viittaamme Raamattuun: "Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi (---)" (1. Moos. 1:27). Tämän vuoksi minusta teos tuntuu todella irvokkaalta ja väärältä. En tahtoisi ketään rinnastettavan Venäjän presidenttiin, saati mustaavan taidehistoriallisten klassikkoteosten mainetta.

Ymmärrän, että taiteilijat ovat kautta aikojen tehneet pilaa johtajista, hallitsijoita, uskonnoistakin. Mutta taiteilijan tulee tuntea käyttämänsä kuvasto ja sen lukutapa, jotta sitä osaa käyttää oikein. Mielestäni esimerkiksi Kaj Stenvall ja Jani Leinonen ovat rohkeita ja taitavat taiteessaan kritiikin, satiirin ja huumorin onnistuneesti.

Jotta Susanna Salaman teos olisi toiminut minulle poliittisena satiirina, en olisi käyttänyt noin voimakkaasti ja ikonisesti kristilliseen kuvastoon pohjautuvaa teosta, vaan tehnyt esimerkiksi tulkinnan, jossa taiteilija itse imettäisi Putin-kasvoista "lasta". Teoksessa olisi tuolloinkin ollut viittauksia kristilliseen Madonna-kuvastoon, mutta tulkinta olisi ollut terävämpi ja ote raikkaampi. 

Tekstin ei ole tarkoitus kritisoida taiteilijaa henkilökohtaisesti, vaan saada kenties katsojat pysähtymään ja miettimään kuvanlukutaitoa ja taidehistoriallista viittaamista. Olen kirjoittanut aiheesta muun muassa tekstissä Aito vai ei? - Taideteoksen alkuperän lähteillä.

Nyt olisikin mielenkiintoista kuulla, että millaisia ajatuksia teos teissä herättää?
Olenko yksin ajatukseni kanssa, vai vähän liian tiukkapipoinen taidehistorioitsija?

4 kommenttia:

  1. Tämä on kyllä raju teos. Minulle tulee silti tästä ekana mieleen, että myös pahoja ihmisiä pitäisi voida rakastaa. Jokainen heistä on ollut joskus viaton lapsi. Putin menetti perhettään Leningradin piirityksessä. He kuolivat nälkään. Mietin, kuinka paljon tämä on vaikuttanut kaikkeen siihen pahaan, jota hän nyt kylvää. Tämä ei silti tarkoita, että hyväksyisin tai edes ymmärtäisin häntä. Itse silti ajattelen, että ihminen on yhtä paljon paha kuin hyvä. Jos jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, miksi hän loi niin paljon pahaksi kasvavia ihmisiä? Meissä on kyky hyvyyteen ja pahuuteen, se on se Hannah Arendtin pahuuden banaalius (Totalitarismin synty -teoksessa lisää).

    Nyt kun tarkastelin myös tuota alkuperäistä teosta, tuli mieleen, että Putin imee mehut äiti Ukrainasta. Hän on loinen, joka kuvittelee olevansa maailmanvaltias.

    Minusta et ole liian tiukkapipoinen vaan näistä eri tulkinnoista on tosi mielenkiintoista keskustella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki mielestäni ansaitsevat rakkautta, ja ymmärrän, että hänellä on ollut vaikea lapsuus, mutta mikään ei oikeuta niihin tekoihin, joita hän on tehnyt. Etkä näin toki väitäkään. Olen myös kanssasi samaa mieltä siitä, että aina tulisi ymmärtää kokonaiskuva asioista, sillä yhden ajan teot tai tekemättä jättämiset eivät aina kerro kaikkea. Tulee tutkia syitä ja seurauksia, koska ne parhaimmillaan opettavat myös muita estämään tulevaisuudessa/tässä ajassa ikäviä asioita tapahtumasta.

      Tuo näkemyksesi loisesta, joka imee kaiken tyhjäksi, on osuva.
      Tämä teos on kyllä aiheuttanut ilahduttavan paljon kommentteja Instagramin puolella. Tämä osoittaa, että teos on onnistunut, kun se puhuttaa. Mitäänsanomaton taide lienee surullisinta, sillä se vain ohitetaan. Tätä on vaikea ohittaa.

      Poista
  2. Vladimir on vanha slaavilainen nimi ja tarkoittaa 'rauhan ruhtinas'...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä tapauksessa nimi ei valitettavasti ole enne...

      Poista