sunnuntai 14. huhtikuuta 2024

Talous ja humanismi

Kirsi Pitkäsen "Suurpeto" -performanssi Kuopion torilla 2013. Kyltissä lukee: "Taiteella ja kulttuurilla ei sinänsä ole mitään itseisarvoa. Sanan kulttuuri ovat vain monopolisoineet tahot, joilla ei ole mitään muuta elämänsisältöä."

Olen pyrkinyt pitämään erossa blogista politiikan ja negatiiviset uutiset, vaikka niitäkin on välillä pakko purkaa. Puran niitä ystäville ja lähipiirille. Uusimman hallituksen myötä ei voi säästyä talouden leikkausuutisilta, jolloin olen alkanut pohtia, että mitä ihminen tarvitsee elääkseen, mitä on ihmisarvoinen elämä ja mitä ihmisyys ylipäänsä on.

Ihmisyys on minulle humanismia kaikissa sen tarkoittamissa muodoissaan. Lyhyesti tiivistettynä humanismi on ihmisyyteen perustuva elämänkatsomus. Olen opiskellut humanistista alaa ja työskentelen sen parissa. Minuun on koodattu arvo, jonka mukaan ihmisyyttä ja yhteiskuntaa ei olisi ilman humanismia ja kulttuuria. En väitä, etteikö taloutta ja sen ymmärrystä tarvittaisi (nekin kuuluvat kulttuuriin), mutta minulle läheisimmät kulttuurin osa-alueet löytyvät visuaalisen ja esittävän kulttuurin parista. Tiedostan kulttuurin tarkoittavan kuitenkin laajemmin kaikkea ihmisen henkisten ja aineellisten saavutusten kokonaisuutta. Tästä kaikesta voitaisiin myös käyttää sanaa sivistys

Ystäväni kysyi minulta hetki sitten, että mitä sivistys minulle tarkoittaa. Äärimmäisen laaja kysymys, mutta vastaisin, että minulle se tarkoittaa kriittistä ajattelukykyä ja kykyä ymmärtää asioita laajasti. Tämän vuoksi näen punaista ja sisälläni kuohahtaa aina, kun kulttuurin merkitystä väheksytään, tai sitä pienennetään tarkoituksella. Tähän sisältyy erityisesti eduskuntavaalien alla perussuomalaisten puheenjohtajan Riikka Purran meemi-pankin räjäyttänyt lausahdus, kuinka: "Kulttuuri on sellainen luksuspalvelu, johon tällä hetkellä valitettavasti Suomessa menee liikaa rahaa" (Yle 22.3.2023).

J. Karjalainen.
Arppa.
Ismo Alanko.

Kulttuuri kuuluu elämään

Tämä osoittaa minulle, että tällaisia kommentteja heittelevät henkilöt eivät ymmärrä, mitä kulttuuri todellisuudessa on. He ajattelevat kulttuurin olevan suppeasti vain korkeakulttuuria, vaikka kulttuuritoimijat itse pyrkivät tekemään kaikkensa, että kulttuuri olisi saavutettavissa kaikille. Näitä kommentteja heittelevät henkilöt tekisi mieli sulkea vuodeksi valkoiseen kuutioon, tekemään talouslaskelmiaan ilman, että he kuulisivat yhtään musiikkia, katsoisivat yhtään elokuvia, televisiota tai mitään suoratoistopalveluja, lukisivat tai kuuntelisivat kirjoja, istuisivat yhdelläkään tuolilla saati sohvalla, värittäisivät tilaa tapeteilla, tauluilla, matoilla tai millään kulttuurin luomalla "luksustuotteella". Kertokaa minulle sen jälkeen, ettei kulttuuriin ole varaa.

Heippatirallaa saakeli -tanssiesitys (Katariina Hiukka ja Paula Kettu) Anu Tuomisen Sormenjälkiä-näyttelyssä Suomen käsityön museossa, 2012.
Taiteilija Juho Rissanen (1873-1950, näyttelijä Ilkka Pentti) saapui näyttelynsä avajaisiin Kuopion taidemuseossa 2023.

Tuohtumukseni sai vettä myllyyn, kun mediassa uutisoitiin isoin otsikoin teatterilippujen korkeista hinnoista. Harmillisesti en enää löytänyt alkuperäistä uutista, johon oli listattu eri teattereiden lippuhintoja. Löysin kuitenkin aiheeseen liittyvän uutisen Satakunnan Kansasta, joka otsikoi "Moni teatteri ja keikkajärjestäjä Satakunnassa nosti lipunhintoja". Tämäkin uutinen ilmeisesti nähdään Riikka Purran lasien läpi luksuspalveluna, johon ei ole varaa. Mutta sitten ei pysähdytä miettimään, että miksi kustannukset nousevat. Teattereissa maksetaan paljon muustakin kuin vain näyttelijäntyöstä, sen huomasin itsekin viimeistään vieraillessani teatterin kulisseissa.

Tiedostan, että joidenkin lippujen hinnat ovat kalliita, eikä minulla olisi varaa käydä kalleimmissa teatteriesityksissä kuukausittain. Maksoin kuitenkin mielelläni 88 euroa Helsingin Kaupunginteatterin Pieni merenneito -musikaalista. Esitys oli huikea ja lavastuksen, puvustuksen ja erikoistehosteet jne. nähtyäni tiesin mistä maksoin. Sain vastinetta rahoilleni.

Kiuruveden Maalaiskaupunginteatterin toteuttama Onnen maa -näytelmä, 2023. 

On kuitenkin väärin väittää, että kulttuuri on luksuspalvelu, johon ei ole varaa. Teattereita on ympäri Suomea ja esimerkiksi kesäteattereiden lippuja olen ostanut 20-30 eurolla. (Elokuvateattereiden liput hipovat niin ikään kahdenkympin hintoja.) Nautin äärettömästi etenkin Kiuruveden Maalaiskaupunginteatterin näytelmästä Onnen maa (lipun hinta 20 euroa). Mitä tulee kulttuurin saavutettavuuteen, museoissa on myös ilmaispäiviä ja kaupungit järjestävät erilaisia ilmaistapahtumia esimerkiksi lapsiperheille. Olen onnellinen, että työnantajani Pohjois-Savon hyvinvointialue on lähtenyt vuoden alusta mukaan Kaikukortti-kokeiluun, jossa vähävaraisille perheille ja henkilöille mahdollistetaan ilmaisia sisäänpääsyjä esimerkiksi teatteriin, urheilutapahtumiin ja konsertteihin. Kaikukortteja oli jaettu maaliskuuhun mennessä jo 700 kappaletta ja niitä on käytetty yli 500 kertaa. Kulttuuri ei ole luksuspalvelu, vaan jokaisen oikeus päästä kokemaan ja jakamaan inhimillisiä elämyksiä.

Kulttuuri on itsestäänselvyys, jota humanistit ylläpitävät?

Nimimerkki Christiina perusteli kulttuurista leikkaamista kirjoittamalla eräälle keskustelupalstalle näin: "Teatterien ja museoiden ylläpito ei kuulu valtion ydintehtäviin, toisin kuin vaikka poliisin palvelut, koulutuksen ja terveydenhuollon järjestäminen."

Nimimerkki Christiina ei tullut ajatelleeksi, että millainen valtio Suomi oikeastaan on, ja miksi se on. Miksi me olemme suomalaisia? Valtion käsite on määritelty Eduskunnan nettisivuilla seuraavasti: 

"Kansainvälisen oikeuden näkökulmasta valtio tavallisesti määritellään vuonna 1933 solmitun Montevideon sopimuksen mukaisesti. Sopimuksen ensimmäisen artiklan mukaan maan tulee täyttää neljä kriteeriä ollakseen kansainvälisen oikeuden oikeustoimija valtiona: 1. pysyvä väestö, 2. rajattu alue, 3. hallitus, 4. kyky solmia suhteita muiden valtioiden kanssa." 

Ei, tässä ei puhuta vielä mitään kulttuurin ylläpitämisestä, poliisin palveluista, koulutuksesta tai terveydenhuollosta.

Korjaanpa Christiinan kommenttia lainaamalla osia yliopistonlehtori Pasi Saukkosen laatimasta valtio-opin verkkomateriaalista (2005): 

"Tämä verkko-oppikirja antaa perustiedot Suomen poliittisen järjestelmän historiasta, rakenteesta, instituutioista, ideologioista ja toiminnasta sekä Suomesta osana Euroopan unionia. Se on valmistettu erityisesti Helsingin yliopiston yleisen valtio-opin laitoksen lähiopetuksen tukimateriaaliksi."

Christiina väitti, että "Teatterien ja museoiden ylläpito ei kuulu valtion ydintehtäviin, toisin kuin vaikka poliisin palvelut, koulutuksen ja terveydenhuollon järjestäminen." Pasi Saukkonen on listannut verkkosivuille valtion tehtävät seuraavasti:

  1. Perinteiset valtion tehtävät (yleinen hallinto, maanpuolustus, yleinen järjestys ja turvallisuus).
  2. Hyvinvointivaltiotehtävät (opetus ja kulttuuri, sosiaaliturva, terveydenhuolto, asunto- ja yhdyskuntapolitiikka).
  3. Liikenne (tiet, satamat, lentokentät, tietoliikenne).
  4. Valtion taloudelliset tehtävät (maa- ja metsätalous, teollisuuden edistäminen ja muut taloudelliset tehtävät).
  5. Muut tehtävät (valtion velka, eläkemenot, avustukset köyhille kunnille ym.).

Joten, jos kohtaatte joskus Christiinoita kommentteineen, niin voitte kertoa, että kulttuuri kuuluu Suomen valtion tehtäviin yhtä tasa-arvoisesti kuin sosiaaliturva, koulutus ja terveydenhuolto. Ja mikäli katsomme tätä listausta on selvää, että Suomi säilyttää hyvinvointivaltioyhteiskunnan aseman vain panostamalla ja arvostamalla kulttuuriaan.

Moderni suomalainen ryijy -näyttely Keski-Suomen museossa 2015.
Petäjävedellä sijaitseva Taidetila Toinila keskittyy lapsiin ja lapsiperheisiin. Taiteilijat Johanna Juvonen ja Biagio Rosa saivat toiminnastaan valtionpalkinnon vuonna 2021. 

Välillä minusta tuntuu, että kulttuuritoimijat ovat itse ainoita, jotka ymmärtävät kulttuurin merkityksen ja sen positiiviset heijastusvaikutukset yhteiskuntaan. Osa ihmisistä pitää kulttuuria itsestäänselvyytenä ja luulee kulttuurin tarkoittavan vain balettia, oopperaa ja sinfoniaorkestereita, vaikka valtaosa kuluttaa kulttuuria tavalla tai toisella tasaisesti, vaikkapa kuuntelemalla musiikkia Spotifysta. 

Sixten Korkman

Kaikki nämä yllä olevat ajatukset lähtivät vyörymään taloustieteilijä Sixten Korkmanin uusimmasta tietokirjasta Talous ja humanismi (Otava, 2023). Jo kirjan takakansi yllätti humanistin positiivisesti: 

"Ideat muokkaavat maailmaa ja taloudellista todellisuutta. Ilman kristinuskoa, uskonpuhdistusta, valistusta ja hyvinvointivaltion ideaa markkinatalous ei olisi kehittynyt nykyisenlaiseksi. Siksi talouden ymmärtämiseksi tarvitaan kulttuuritietoisuutta ja humanismia. (---) Hän pohtii myös, millaista moraalista uudelleenajattelua kestävä talousjärjestelmä kaipaa. Keskeinen sanoma on kulttuurin, humanismin ja hyvinvointivaltion merkityksen korostaminen kovan talouspuheen rinnalla."

Olen lukenut kirjasta vasta 40 ensimmäistä sivua ja olen vaikuttunut. Se, että kovan luokan taloustieteilijä puolustaa humanismia osoittaa sen, että hänellä on sivistystä. Sekä taloudellista, yhteiskunnallista että kulttuurista. Hänellä on kriittistä ajattelukykyä ja laajaa ymmärrystä asioista. Suomi tarvitsisi kaikille aloille enemmän tällaisia henkilöitä.

"(---) Kulttuuri vaikuttaa eri väylien kautta niin institutionaaliseen kehitykseen kuin innovaatioihin ja teknologiaan. Myös kulttuuria on tarjottu talouskasvun monokausaaliseksi [vain yhtä asiaa korostava] selittäjäksi: Jos jotain opimme talouden kehityksen historiasta, niin sen, että kulttuuri on ratkaiseva tekijä. Monokausaalista  selitystä hyväksymättä on ilmeistä, että kulttuuri vaikuttaa siihen, mitä pidämme hyvänä ja pahana tai oikeana ja vääränä ja mitä pidämme tärkeänä. Myös asenteet tietoon ja tieteisiin on kulttuurinen ilmiö. Näillä asenteilla on iso merkitys sille, miten ihmiset käyttäytyvät, mihin ihmiset sitoutuvat, minkälaisia instituutioita yhdessä luodaan sekä miten talous ja yhteiskunta toimivat." (s. 33-34)

Tommi Toijan Mutatis Mutandis -näyttely Jyväskylän taidemuseossa 2016.

Kulttuuri osaksi perusteollisuutta ja kriisinkestävyyttä

Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestön (KULTA ry) pääsihteeri Rosa Meriläinen jakoi tiedotteen, jonka mukaan Ruotsin kulttuurimisteri tiedotti, että hallituksen mielestä kulttuuri tulee nähdä Ruotsin uutena perusteollisuutena. Ruotsin hallitus on hyväksynyt uuden strategian, jossa Ruotsi aikoo vahvistaa asemaansa johtavana maana kulttuurialalla. Alan kasvu edistää Ruotsin taloutta ja liike-elämää koko maassa, lisää vientiä ja positiivista Ruotsi-kuvaa ulkomailla.

Hannu Luotola (prikaatikenraali, evp) kirjoitti Keskisuomalaisen mielipidepalstalla (11.1.2024) otsikolla "Kriisinkestävyys lujittuu, kun kulttuuriperintöä vaalitaan":

"Valtioneuvosto antaessaan periaatepäätöksensä kulttuuriperintöstrategiasta 2023-2030 toteaa kultttuuriperinnön olevan voimavara tulevaisuuden kestäville ratkaisuille yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla. (---) Kulttuuri kansakunnan tärkeimpänä pääomana edellyttää myös investointeja. Kulttuurilla on edelleen merkittävä työllisyys- ja kasvupotentiaali. (---) Itänaapurimme harhaisen presidentin johdolla käydään mistään piittaamatonta ja järjetöntä sotaa. Tästä syystä onkin paikallaan todeta, että muun maanpuolustuksellisen varautumisen ohella hengen ja kehon kulttuuriin investointi luo meille tulevaisuuden uskoa ja vahvistaa kriisinkestävyyttämme."

Anne Koskinen: Omakuva, 2008, pronssi. Seppo Fräntin kokoelman näyttely Kiasmassa 2020.

Näihin ajatuksiin ja tulevaisuudenvisioihin toivon Suomessakin havahduttavan.

Yle: Kulttuuri halutaan osaksi huoltovarmuutta

4 kommenttia:

  1. Tärkeä, tärkeä kirjoitus! Ja hyvin jäsennelty esimerkkeineen päivineen, kuten aina. Kiitos tuosta Sixten Korkmanin kirjasuosituksesta. Tämä on mennyt minulta ohi. Korkman esiintyi juuri Ylen Perjantai-ohjelmassa, jossa käsiteltiin köyhyyttä. Minua ei yllättänyt Korkmanin lausunnot tuntien, että hänen oma taustansa on hyvin vähäosainen. Valitettavasti vaikuttaa olevan niin, että vain niistä kumpuaa etenkin päättävällä tasolla laajin ymmärrys yhteiskuntaa ja jopa kulttuuria kohtaan. Kulttuuri on ihmisyyden perustarve.

    Itse äänestin juuri kaupungin asukasbudjetoinnissa rahaa ilmaisiin teatterikäynteihin köyhimmille. Hienoa, että olet itse kovasta hinnasta huolimatta nähnyt teatteri-investoinnin kannattavana. Minulla on valitettavasti viime aikoina jäänyt teatterit minimiin juuri taloustilanteen takia, mutta käytän aina hyödyksi mahdollisuudet edullisiin teatterikäynteihin. Museokortti onneksi tuottaa kertainvestoinnilla paljon iloa ympäri vuoden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, arvostan palautettasi todella paljon. :) Ja kiitos myös vinkistä, sillä minulta meni puolestani ohi tuo Ylen Perjantai-jakso, mutta se löytynee Areenasta. Minulle Korkman ei ole entuudestaan tuttu muuten kuin nimenä, en tunne hänen taustojaan, joten oli mielenkiintoista kuulla.

      Teattereissa tulee käytyä silloin tällöin, musiikkikeikoilla aika paljon, mutta kyllä Museokortti on minulla eniten käytössä. Sen rantautuminen Suomeen on kyllä virkistänyt omaa kulttuurielämääni todella paljon.

      Poista
  2. Kävin viikonloppuna Turussa ihan museokorttikohteissa( WAM ja Sibelius-museo sekä Qwenselin talo), mutta myös aivan ilmaisissa taidenäyttelyissä. Brinkkalan galleriassa Fern Orchestra, Turun taidehallissa oli Turun taideakatemista valmistuvien näyttely, Critical galleryssä Susanna Vuorio sekä Joella galleriassa Hanna Räty. Jokaisessa näyttelyssä ilahdutti jokin ja liikutti syvästi. Jokainen näyttely oli erilainen. Ainulaatuinen. Kulttuuri on muutakin kuin älykkäitä konsertteja, syvääluotaavia teatteriesityksiä, vaikeaselkoista kirjallisuutta tai kuuluisia taiteilijoita. Kulttuuri on yhdessä kokemista ja yhdessä jakamista, erilaisten tunteiden käsittelyä ja kokemista. Kulttuuri jakaa mielipiteitä, kulttuuri ihastuttaa ja vihastutta. Kultuuri naurattaa ja itkettää. Annan esimerkin. Olimme lauantaina WAMissä katsomassa Iiu Susirajan näyttelyä noin kello neljän aikaan ja siellä näyttelytilassa missä oli Iiun videoinstallaatiot sattui jotain. Sattui lyhyen hetken ajan ohikiitävä hetki. Tilaan saapui mies ja aivan yllättäen hän otti esiin didgeridoon ja soitti muutaman sävelmän. Tiedän, että se oli epäkonventionaalista ja en tiedä miten muut kanssaolijat reagoivat. Näyttelysalissa oleva museon työntekijä nätisti ja huomaamattomasti antoi melkein sanattoman viestin, että ei ole soveliasta, kun videoinstallaaatioiden äänet jäävät kuulematta ja installaatioiden ääni on myös tärkeä.
    Minulle se lyhyt ohikiitävä hetki oli myös kulttuuria. Omalaatuista ja ainutlaatuista. Myös ympäristöt ja tilat voivat olla kulttuuria. Kulttuuri kuuluu kansalle ja se on myös osa ihmistä ja ihmisyyttä. Saada kokemuksia ja elämyksiä.
    Kiitos sinulle myös kulttuurin jakamisesta hieman erilaiseen ympäristöön. Teet merkityksellistä työtä kulttuurin saralla.
    Ihanaa kevään aikaa
    -siperoinen-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Siperoinen, hyvä kun mainitsit, minulta jäikin tekstistä nuo galleriat, joihin on aina vapaa pääsy. Museokorttiin ei ole kaikilla valitettavasti varaa, mutta se on minulla ahkerassa käytössä ja on mahdollistanut sellaisia vierailuja, joihin en itsekään välttämättä muuten menisi.

      Kulttuurin jakaminen, siitä puhuminen ja ajatusten ilmaisu on tärkeää, kuten tuo Susirajan näyttelyssäkin kokemasi esimerkki osoitti. Tunteiden ilmaisuun on monenlaisia keinoja. Minulla se on tämä blogin kirjoittaminen. Kiitos kommentistasi ja palautteestasi, mutta erityisesti siitä, että seuraat mukana. :)

      Poista