Se olisi kuulkaa enää yksi työpäivä jäljellä ennen kesälomalle lompsimista! Muuten on ollut mukavaa, mutta nämä heinäkuun kaksi-kolme edellistä viikkoa ovat olleet tahmeita. Nyt alkaa tuntua, että lomaa todella kaipaa. Toimistolla on ollut henkilöstöä vähemmän, jonka vuoksi se on ollut hyvää aikaa kirjoittaa Pohjois-Savon hyvinvointialueelle kulttuurihyvinvointisuunnitelmaa. Lupasin työryhmälle esitellä alustavaa versiota syyskuussa. Tiedän, ettei minulla tule olemaan aikaa kesäloman jälkeen intensiiviselle kirjoitustyölle, joten yritin saada tekstiä aikaiseksi mahdollisimman paljon kesän aikana.
Yasushi Koyama: Karhun kalaonni, 2022. Pohjois-Savon hyvinvointialueen taidekokoelma. |
Taidesiirtoja, isompia muuttoja ja inventaarioita, yhteistyötä
Kesän ja kesälomien vuoksi jotkin asiat hidastuvat, mutta tänä vuonna taideasioita on ollut asialistalla todella paljon. Olen saanut omia rästitehtäviä hoidettua, kuten siirrätettyä kuvissa näkyvän Yasushi Koyaman Kuopion yliopistolliselle sairaalalle lahjoittaman karhuveistoksen remonttityömaan tieltä. Kirjoitin lahjoituksesta ja veistoksen siirrosta sairaalaan täällä.
Erilaisia taidemuuttoja ja -inventaarioita olen tehnyt eri tiloissa, ja tämä on kuljettanut kenttätöissä myös sairaalakampuksen ulkopuolella. Viimeisin teossiirto tehtiin tänään, kun Julkulan entisestä psykiatrisesta sairaalasta siirrettiin Taru Mäntysen pronssiveistos sairaalakampukselle uuden Lainesairaalan (psykiatriatalo) yhteyteen. Teos on hankittu kokoelmiin vuonna 1979 ja sen nimi on Oma tahto. Nyt veistoksen nainen katselee päättäväisesti kohti Lainesairaalaa. (Mikäli et ole vielä nähnyt Lainesairaalaan hankittuja taideteoksia, niihin pääset kurkistamaan täällä.)
Taru Mäntynen: Oma tahto, 1978. Pohjois-Savon hyvinvointialueen taidekokoelma. |
Taru Mäntynen (s.1944) asuu ja työskentelee Varkaudessa. Häntä pidetään yhtenä modernin pronssivalun edelläkävijänä Suomessa. Mäntynen on veistänyt myös Kuopion kauppahallin edessä olevan Siskotyttö-patsaan (1984). Kuvanveistäjä, professori Jussi Mäntynen (1886-1978) oli Taru Mäntysen isoisä.
Antero Koposen näyttely Väreistä voimaa Kaarisairaalan ja pääsairaalan yhdistävässä G2-käytävägalleriassa. |
Kesän aikana on vaihtunut myös näyttelyitä, mutta näytteyiden ripustaminen on pääasiassa näytteilleasettajien vastuulla. Tämä ei siis (onneksi) työllistä minua liikaa. Sen sijaan yhteistyötä on aloitettu (tai jatkettu) taideasioihin liittyen muun muassa seuraavien yksiköiden kanssa:
- Lastenneurologia ja lastenkirurgian poliklinikka
- Palliatiivinen poliklinikka
- Naisten akuuttikeskus
- Nuorisopsykiatrian osasto
Minut on varattu syksyllä puhumaan sairaalataiteesta eräälle liitolle ja teen yhteistyötä myös Itä-Suomen yliopiston kanssa erääseen kulttuurihyvinvointikurssiin liittyen. Joten kesäloman jälkeen on paljon asioita, joita odottaa.
Taideasiat voivat lomailla
Tämä viikko on ollut kiireinen, sillä yritän saada kaikki keskeneräiset asiat sille mallille, että voin hyvillä mielin jäädä lomalle. Hyvinvointialueen taideasiat eivät siirry kenellekään muulle, joten ne lomailevat myös. Harvemmin nämä minun asiat edes ovat sellaisia, etteivätkö ne voisi odottaa tai järjestellä siten, että lomailu onnistuu. Tämänkin kesän osalta suunnittelin vaihtuvien näyttelyiden kalenterin siten, että kesälomani aikaan ei tarvitse tehdä yhtään näyttelynvaihtoa. Akuuteissa taideasioissa työkaverini tietävät mitä tehdä. Tämä tarkoittaa lähinnä tilanteita, jos taideteoksille sattuu jotain, tai jotain pitää siirtää äkillisesti jonnekin.
Ylösalaisin käännetyn näyttelysopimuksen päällä on post it-lappuviesteilyä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti