Minulle sana retro tarkoittaa kirkkaita värejä, laadukkaita kankaita ja kauniita huonekaluja. Naisellisia mekkoja, ajatonta muotoilua, isoja printtikuvioita ja käsillä tekemistä. Kaikkea tätä tarjoilee myös Suomen käsityön museossa avautunut Omin käsin -näyttely. Omin käsin viittaa samannimiseen lehteen, joka käsityöohjeineen ja vinkkeineen eli mukana Suomen sotienjälkeisissä vaiheissa. Näyttelyssä on poimintoja suomalaisen käsityön, käsiteollisuuden ja muotoilun kehityksestä 1940–70-luvuilla.
Omin käsin -lehti alkoi ilmestyä vuonna 1938 Kotilieden käsityöliitteenä. Lehti itsenäistyi vuonna 1940 ja sen sisältö koottiin alusta saakka avustajina toimineiden taiteilijoiden ja asiantuntijoiden avulla. Lehden kautta sai tilata erilaisia käsitöitä ja myytävien mallien lisäksi lehdessä oli lukuisia painettuja mallipiirustuksia, kaavaliiteitä ja esiteltyjen töiden työohjeita.
"Sodan, pulan ja (---) kärsimysten ja vastoinkäymisten jälkeen ja kestäessä on ihmisissä syntynyt pohjaton kauneuden kaipuu. Se ei saa tyydytystään yksinomaan taidenäyttelyissä ja teattereissa, vaan se kohdistuu myös jokapäiväiseen ympäristöön. Tahdotaan harmaaseen huolien täyttämään arkipäivään saada kauneutta ja viihtyisyyttä luomalla tai hankkimalla kotiin sopusuhtaisia, silmäähiveleviä arkiesineitä." (Omin käsin 4/1946)
Kahteen kerrokseen levittäytynyt näyttely on täynnä värikylläisiä tiloja, jotka esittelvät monipuolista käsillä tekemistä. Siinä missä ompelu, puutyöt, korut, huonekalusuunnittelu ja esinemuotoilu ilmentävät menneiden vuosikymmenten käsityöosaamista, sitä voi olla myös ruoka-aineiden hyödyntäminen. Näyttelyssä on esillä muutamia videopätkiä, joissa näytetään esimerkiksi kuinka kotiäiti suunnittelee viikon ruokalistan aina torilla/kauppahallissa käynnistä ruuan ja siitä syntyvien tähteiden hyödyntämiseen. Tämä on jälleen osoitus siitä, kuinka Suomen käsityön museo ottaa ennakkoluulottomasti huomioon ihan kaiken mikä tavalla tai toisella liittyy käsillä tekemiseen.
"Kiireiselle, realiteetteja palvovalle ajallemme on ominaista kaiken sellaisen väheksyminen, mikä vaatii paljon ja huolellista työtä. Kuka nyt kirjoisi liinoja ja sohvatyynyjä, kun kaupoista saa iloisenvärisiä kuviollisia kankaita, joista käden käänteessä ompelee, mitä uutta kodissa tarvitaan. Ne ovatkin paikallaan arkielämässä, mutta mikään ei sentään voita vanhojen kotien hienoja kotikutoisia, usein vielä käsinkirjottuja liinoja, kun on saatava aikaan vähänkin juhlavampi tunnelma. Valitettavasti vain kovin harvat kodit voivat iloita tällaisesta perintötavasta. Käsityötaito on taas niin peloittavasti rappeutunut, ettei monikaan nainen rohkene käydä menneiden polvien töitä jäljittelemään. Mutta se ei ole tarpeenkaan, sillä myös aivan uudenaikaisella käsityöllä on arvonsa, jos vain materiaali on parasta mahdollista ja työ äärimmäisen hyvin ja huolellisesti suoritettu."
Omin käsin -näyttelyssä on luotu maltillisella esillepanolla paljon tunnelmia. Yksi parhaista elementeistä syntyy Omin käsin -lehdestä suurennetuista artikkeleista, kuvista ja ohjeista:
Voisin teleportata kuvasta suoraan omaankin kotiin ruokapöydän ja tuolit, nojatuolin ja olohuoneen pöydän. |
Asiat eivät ole juurikaan muuttuneet, vaikka esimerkiksi Ikea tarjoaa "kaikki-tänne-heti-nyt" vaihtoehtoja edullisesti.
Omin käsin -lehden pitkäaikainen päätoimittaja käsityöneuvos Tyyne-Kerttu Virkki (1907–2000) painotti suomalaisen käsityön juuria, karjalaisuutta ja kansainvälisyyttä. Virkki tuki nuoria suunnittelijoita esittelemällä heidän tuotantoaan Omin käsin -lehdessä ja perustamansa Koti- ja taideteollisuusliike Vokki Oy:n näyttelyissä. Karjalankannaksella, Sakkolassa syntyneen Virkin koko elämäntyöhön vaikutti hänen rakkautensa karjalaiseen käsityöhön.
Työtupatoiminta auttoi sodan aikaisessa materiaalipulassa väestön vaatettamisessa ja käyttötavaroiden valmistuksessa. Aunuksessa Tyyne-Kerttu Virkin työtupatoiminnan yhtenä tavoitteena oli alusta alkaen kotiteollisen toiminnan, paikallisen käsityöperinteen ja osaamisen tallentaminen ja elvyttäminen. Työtupatoiminnan käynnistyttyä alettiin etsiä ja kerätä vanhoja käsityömalleja ja niitä ryhdyttiin valmistamaan uudelleen ja markkinoimaan. Työtuvalla ei valmistettu perinteisiä, osin pyhiäkin käspaikkoja, mutta niissä käytettyjä kirjontamalleja ja valmistustekniikoita hyödynnettiin muissa tuotteissa kuten pannumyssyissä, tyynyissä, tohveleissa, takeissa, puseroissa ja huiveissa.
Virkki perusti keräämästään käsityöperinteestä Virkki käsityömuseon vuonna 1977, joka toimi Helsingissä vuoteen 2010 saakka. Kokoelma siirtyi Suomen käsityön museon Virkki-kokoelmaksi vuonna 2010. Virkki-kotimuseo toimii Helsingissä kuitenkin edelleen.
Näyttelyn yhteydessä järjestetään luentoja ja kokoontumisia käsitöiden äärellä. Puikot kilisevät ja koukut käyvät 50–60-luvun tyliin sisustetussa olohuoneessa.
Olenko väärässä jos sanon, että jokaisella ihmisellä on tarve käsillä tekemiseen? Itselleni tulee ainakin ahdistavia olotiloja, jos en ole pitkään aikaan tehnyt mitään käsin. Ei ole väliä onko se maalaamista, piirtämistä, neulomista, kirjoittamista, askartelua, kokkausta tai leipomista. Minulle ihminen on luova eläin, joka tarvitsee keinoja taitojensa testaamiseen/tyydyttämiseen. Hyvän mielen näyttely, joka ei vaadi tulkintoja tai analyyseja, vaan tunnelman aistimista ja esineisiin ihastumista. Kunnioitus käsityöperinnettä ja -taitoa kohtaan herää väistämättä.
Omin käsin -näyttely from The Craft Museum of Finland
Virkki perusti keräämästään käsityöperinteestä Virkki käsityömuseon vuonna 1977, joka toimi Helsingissä vuoteen 2010 saakka. Kokoelma siirtyi Suomen käsityön museon Virkki-kokoelmaksi vuonna 2010. Virkki-kotimuseo toimii Helsingissä kuitenkin edelleen.
Näyttelyn yhteydessä järjestetään luentoja ja kokoontumisia käsitöiden äärellä. Puikot kilisevät ja koukut käyvät 50–60-luvun tyliin sisustetussa olohuoneessa.
Olenko väärässä jos sanon, että jokaisella ihmisellä on tarve käsillä tekemiseen? Itselleni tulee ainakin ahdistavia olotiloja, jos en ole pitkään aikaan tehnyt mitään käsin. Ei ole väliä onko se maalaamista, piirtämistä, neulomista, kirjoittamista, askartelua, kokkausta tai leipomista. Minulle ihminen on luova eläin, joka tarvitsee keinoja taitojensa testaamiseen/tyydyttämiseen. Hyvän mielen näyttely, joka ei vaadi tulkintoja tai analyyseja, vaan tunnelman aistimista ja esineisiin ihastumista. Kunnioitus käsityöperinnettä ja -taitoa kohtaan herää väistämättä.
Omin käsin -näyttely from The Craft Museum of Finland
Retroilua ja karjalaisuutta: näyttely oli kuin minulle käsikirjoitettu!
Minulle retro on yhtä kuin 70-luku. Oranssi, keltainen ja ruskea yhdistettynä muihin kirkkaisiin väreihin. Minä olen siis retro 70-luvun tuote:). Lapsuuden kotini valmistui samaan aikaan kuin minä ja siellä oli oranssi kokolattiamatto, myrkyn vihreät keittiön kaapit lastulevystä. Ruskeat kalusteet. Ja isot kuviot tekstiileissä. Aika entinen ei toivottavasti enää palaa. Nostalgista se on kylläkin, mutta siinä laajuudessaan kun se silloin oli, huh ja ei kiitos.
VastaaPoistaPaluumuuttajatar: Minä tykkään niistä puhtaista ja kirkkaista väreistä, tosin ruskea ei lukeudu tähän kategoriaan. Ja 50-60-luvun huonekaluista pidän siksi, että ne ovat ihanan kevyen ja siron näköisiä,vaikka ovatkin puuta. Kokonaisuudessaan en tahtoisi mitään aikakautta takaisin, mutta murusia sieltä täältä.
PoistaMinun ensimmäisessä kodissani aikuistuttua oli 70-luvun alun Ikea-huonekalut. Punaista, mustaa ja valkoista. Omassa lapsuudenkodissani oli noita teak puusta valmistettuja pöytiä, kaappeja ja hyllyjä, jotka ovat suurta huutoa Ruotsissa olleet jo jonkin aikaa. Omalle tyttärelleni ne ovat retroa.
VastaaPoistaMinulla on nyt kotonani kolme raanua äidin perua, mutta ryijyt annoin pois jollekin. Raanut säästin, koska ne oli äidin valmistamat isoissa kangaspuissa. Itsekin sain istua vieressä pallilla ja auttaa äitiä silloin tällöin kun maltoin.
Äidin kanssa me yhdessä tehtiin prodeerauksia, ristipistotöitä, lasitettiin ne ja panetettiin kehyksiin. Taulut ovat minulla tallessa. Virkattiin pitsejä lakanoihin ja tyynyliinoihin, merkattiin monogrammilla lakanat jne. Pellavakankaita käytettiin paljon. Liinat ja lakanat mankeloitiin aina. Itse en enää ikinä mankeloisi, enkä edes silitä. Mies on saanut silittää paitansa aina itse, vaikka harvoin hänkään enää silittelee. Oi niitä aikoja...
Donna: Ikeallakin on jo pitkä historia, vuodesta 1943 eteenpäin. Nuo teak-kalusteet ja astiat ovat kysyttyjä täälläkin. Kirppareilla menevät hyvin kaupaksi.
PoistaTuollaisista muistoja sisältävistä käsitöistä on vaikea luopua, eikä tarvitsekaan. Hienoa jos ne säilyvät suvussa muistojen kera. :)
Kävin itsekin tutustumassa näyttelyyn viime perjantaina. Se oli aivan ihastuttava! Muutenkin K-S:n Käsityömuseossa on mukavia näyttelyitä ympäri vuoden. Ne kootaan harkitusti ja asetellaan kauniisti. Hyvä käyntikohde, ehdottomasti!
VastaaPoistatein käynnistäni postauksen, joten käväise katsomassa, jos kiinnostaa.
Piipe: Olen samaa mieltä, pitkin vuotta on kivoja ja ihanan erilaisia näyttelyitä. Pitää tulla kurkkaamaan, että mitä sinä olit näyttelystä mieltä. :)
Poista