maanantai 18. tammikuuta 2021

Nanna Hänninen: Understanding the Big Picture

Taidenälkää lieventääkseni kävin katsomassa Kuopion taidemuseossa Nanna Hännisen valokuvanäyttelyn Understanding the Big Picture. Mukana on teoksia useista teossarjoista yli 20 vuotta kestäneen uran ajalta. Näyttelytilaan astuminen tuntui miltei epätodelliselta; niin kauan edellisestä museokäynnistäni oli vierähtänyt aikaa. Tämä myös herkisti aistit oikealla tavalla. Ilmassa oli selvää innostusta tulevasta.

Hänninen on mielestäni yksi merkittävimmistä kansainvälisistä valokuvataiteilijoista Suomessa. Tutustuin hänen töihinsä ensimmäisen kerran vuonna 2013. Tässä taidemuseon näyttelyssä oli esillä teoksia myös tuosta vuoden 2013 gallerianäyttelystä, mutta suurin osa oli itselleni uusia. Valokuvateokset ottivat tilan upeasti haltuun. Ensinäkemältä tilassa on vain värejä: valkoista, ruskeaa, turkoosia, mustaa. Teosten ääressä aiheet ja näennäisen yksiväriset teokset saivat syvempiä kerroksia.

Nanna Hänninen: Unsent love letters, yksityiskohta, 2015, sarjasta Now is now.

Nanna Hännisellä on upea taito pelkistää ja tarinallistaa samaan aikaan. Esimerkiksi Unsent love letters -teoksessa on vain valkoisella pohjalla valkoisia rypisteltyjä paperipalloja. Tai siltä se katsojalle näyttää. Teoksen nimi alkaa kuitenkin johdatella ajatuksia ja tarinallistaa teosta. Kenelle rakkauskirjeet oli tarkoitus lähettää? Miksi ne on rypistelty ennen kuin niihin on edes kirjoitettu mitään? Miksi niitä ei koskaan lähetetty? Joku on käyttänyt aikaa ilmaistakseen rakkauttaan, mutta tunne ei ole koskaan päässyt paperille saakka. Onko ne tukahdutettu omasta vai jonkun toisen tahdosta? Teoksen ääressä tuntuu kipeyttä; niin suuri rakkaus, ettei sitä saa sanotuksi.

Nanna Hänninen: Prayer tree I, 2012, sarjasta //Paint.

Hurmioitumista oli havaittavissa, kun löysin näyttelystä teoksia suosikkisarjastani //Paint. Rakastuin silloin 2013 Hännisen valokuvaa ja maalia yhdisteleviin teoksiin, ja sisälläni myllersi riemu, kun näin ne nyt uudelleen. Teokset on kuvattu värillisinä, mutta ne on muutettu mustavalkoisiksi ja lisätty pintaan akryylimaaleja. Tämän jälkeen Hänninen on kuvannut lopputuloksen vielä uudelleen. Näissä on jotain todella kiehtovaa; valokuvan ja maalauksen rajapinta hämärtyy. Hänninen ei pidä kuitenkaan itseään taidemaalarina. Värejä on lisätty, valutettu ja roiskittu kuvien pinnalle. Pysty- ja vaakasuuntaiset värit on levitetty tasareunaisilla lastoilla tai kokeellisilla objekteilla. Hän ei ole käyttänyt siveltimiä tai pensseleitä.

Nanna Hänninen: Plant II, 2012, sarjasta //Paint.

Kiehtovuus //Paint -sarjan teoksissa liittyy itselläni puhtaasti väreihin ja itse materiaaliin. Valokuvat ovat esittäviä, mutta maali on vain maalia. Esittävyys ja ei-esittävyys istutetaan yhteen. Käytetyt värit ovat myös valoisia ja iloisia. Ne tuovat eloa mustavalkoisiin ja pysäytettyihin yksityiskohtiin. Näyttelyn suosikkini olivat Prayer tree I ja Plant II. Etenkin Plant II teoksessa maalipisarat näyttivät paikoin niin paksuilta, että kuvan pintaa olisi tehnyt mieli koskettaa, että olisi uskonut sen olevan sileä.  

Nanna Hänninen: yksityiskohta teoksesta Plant II, 2012, sarjasta // Paint.
Nanna Hänninen kertoo teoksillaan myös pimeämpiä tarinoita. Hän on kierrättänyt joitain Victor Barsokevitschin ottamia valokuvia siten, että on maalannut niiden päälle. Näissä mustavalkoisissa kuvissa ei ole väriä, vaan "mustaa mustalla". Tunnelma on synkkä ja painostava, vähän ahdistavakin. Witnesses of the others II -teoksesta tuli tunnelma, että tyhjistä sängyistä mustat sielut nousevat johonkin. Passing by -teoksessa pyörremyrsky tuntuu riepottelevan kuopiolaista katua. Teos kuvaa kyllä osuvasti sitä tunnelmaa, mikä kuopiolaisten mielissä usein on: vuosikymmenten myötä tuhottuja puutaloja on ikävä, vaikka moni kuinka ymmärtäisikin kaupungistumisen merkityksen.
Nanna Hänninen: Witnesses of the others II, 2014. (Kuurojen makuusali.) Alkuperäinen kuva Victor Barsokevitsch/Kuopion kulttuurihistoriallisen museon arkisto. 
Nanna Hänninen: Passing by, 2014. (Tulliportinkatu/Puijonkatu, Kuopio 1916.) Alkuperäinen kuva Victor Barsokevitsch/Kuopion kulttuurihistoriallisen museon arkisto. 

Nanna Hännisen näyttely oli vaikuttava. Iloa antoi myös tieto, että Kuopion taidemuseo on hankkinut kokoelmiinsa oman lemppariteokseni Hänniseltä: Plant II. Pääsen siis katselemaan sitä tulevaisuudessakin! 

Understanding the Big Picture on esillä Kuopion taidemuseossa vielä 24.1.2021 saakka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti