torstai 14. maaliskuuta 2013

Luonnon helmassa


Galleria Beckerissä avautui Naistenpäivänä Kirsi Neuvosen näyttely Naistenpäivä – grafiikkaa ja käsitöitä. Keuruulla vuonna 1960 syntynyt Neuvonen on yksi Suomen tunnetuimmista taidegraafikoista, joka asuu ja työskentelee Jyväskylässä. Itse asiassa hän oli ensimmäinen taidegraafikko, jonka nimen ja kädenjäljen opin tunnistamaan töiden perusteella. Neuvonen on muun muassa Suomen Taidegraafikoiden ja Jyväskylän Taiteilijaseuran jäsen.
Galleria Beckerin näyttely koostuu mekoista. Suuret, vedostetut mekot on toteutettu etsauksen, akvatintan, kuivaneulan ja kopiosyövytyksen yhdistelmillä kun taas pienemmät mekkokuvat on tehty suurilta osin samoilla tekniikoilla, mutta paperileikkauksina kierrätetyistä grafiikan koevedoksista. Teoksia on esillä maltillisesti, niille on annettu tilaa hengittää ja suurten ja pienten teosten vaihtelu on toimiva ja virkistävä. Kaikkia näyttelyn mekkoja yhdisti pitkät ja leveät helmat, vaikka Neuvonen on tehnyt myös kapeahelmaisia kuvia.
Kirsi Neuvonen: Vintagepuku 4P, 32 x 20cm, 2012
Kirsi Neuvonen: Vintagepuku 10P, 32 x 20cm, 2012
Näyttely käynnistyy aulan kahdella pienellä Vintagepuvulla (4P ja 10P), joita katsellessa osasin kuvitella ylleni juuri tuollaiset mekot. Mallit ovat kauniit ja hihalliset mekot miellyttävät hihattomia enemmän. Olen aina ollut enemmän mekkotyttöjä kuin housutyttöjä. Tälläkin näyttelykäynnillä takin alta löytyi ruosteenruskea kellohelma. Neuvonen on osannut sommitella kuviot mekkoihin onnistuneesti, jolloin kukat ja muut luonnon elementit muodostavat pukuihin medaljonkimaisia ja köynnösmäisiä kuvia.
Kirsi Neuvonen: Vintagepuku 7E, 30 x 28cm, 2012
Ensimmäinen huone on valloillaan sinisiä ja kylmiäkin sävyjä. Vintagepuku 7E on saanut helmaansa kaksi joutsenta. Alareunassa on ylösalaisin kuvattu valkoinen joutsen kauniisti kimaltavan veden pinnalla. Peilikuvana sen yläpuolella on hämärän yön heinikossa uiva tumma joutsen. Yön ja päivän vastakohtaisuus sekä yön kääntäminen päivän yläpuolelle herättää mielenkiinnon ja ristiriidan. Kaikista meistä löytyy myös se pimeä puoli.
Kirsi Neuvonen: Kuusimetsä, Saarnilehto ja Aarnimetsä, (3x) 100 x 60 cm, 2013
Varsinaisina katseenvangitsijoina ensimmäisessä huoneessa toimivat kolme suurta vedosta. Kuusimetsä, Saarnilehto ja Aarnimetsä kuljettavat katsojaa luonnon keskellä vieden tunnelmasta toiseen. Kuusimetsä oli synkkä ja välitti ajatuksia kylmästä, tähtiyöstä, uteliaisuudesta, pelosta ja epätietoisuudesta. Saarnilehto otti vastaan lämpimämmin ja vei ajatukset aurinkoon, rauhaan, hyvään oloon, unelmiin ja toiveisiin. Aarnimetsä henki koskemattomuudesta, arkuudesta, vahvuudesta ja voimasta, jossa puiden oksat pitävät tunkeilijat loitolla. Näistä kuvista osasin kuvitella ihmisiä vain kutsuvaan Saarnilehtoon.
Kirsi Neuvonen: Vintagepuku 49K, 30 x 23 cm, 2012
Toisessa huoneessa värimaailma oli kirkkaampi ja puvuissa leikkivät marjat, kukat, perhoset ja lämpimät, murretut sävyt. Näiden kuvien myötä palasin mummolan lapsuusmaisemiin. Juoksemaan kesäisille pelloille, kuvittelemaan päivänkakkaroita hiuksiin ja kellohelmat heilumaan. Neuvosen mekoissa helmat on kirjailtu muun muassa ruusunnupuilla, mesimarjoilla ja piparmintuilla! Kuinka moni tyttö tahtoisikaan kietoutua luonnon helmaan!
Kirsi Neuvonen: Piparminttupuku, 100 x 60 cm, 2013
Näyttelyn mekot herättävät varmasti ajatuksia kaikissa naisissa. Mekkoihin liittyy voimakkaita tunteita ja mielestäni ne kiteyttävät ympärilleen myös paljon kulttuurihistoriaa. Mekot samaan aikaan peittävät ja korostavat naisellisuutta. Neuvonen on kertonut mekkotöidensä liittyvän elämänsä käännekohtiin, joissa hän on kaivannut kauneutta ja turvallisuutta. Neuvonen on ompelijan tytär, joka myös osaltaan vaikuttaa hänen mekkoihastukseensa. Hameen ja mekon helmat ovat tietynlaisia vertauksia turvallisuudesta, jota tukee esimerkiksi vertauskuva ”äidin helmoissa pyörivistä lapsista”. Joululaulukin kertoo kuinka ”helmassa äitinsä armahan, nukkuu lapsi viaton”. Toisaalta äiti ”karistaa lapset helmoistaan maailmalle”, jolloin lasten on kasvettava aikuisiksi, jätettävä turvallinen koti. Minulle Neuvosen mekkojen helmat ovat vertauskuva jostain aidosta, oli se sitten äidinrakkaus tai luonto. Neuvonen on onnistunut yhdistämään näyttelyssään molemmat. Äidinrakkaus ja luonto yhdistyvät mekoissa Äiti Luonnoksi. Naisten helmoihin mahtuu koko maailma.
Taidelainaamon lattialla sai vielä ihastella lisää myynnissä olevia teoksia!
Teoksista painettuja kortteja lähti muutama mukaan.
Siinä missä näyttely varmasti ihastuttaa naiskatsojia, olisi mielenkiintoista tietää kuinka mieskatsojat näyttelyyn suhtautuvat. Mitä ja mistä näyttely heille kertoo? Jäävätkö mekkokuvat pinnallisiksi tai irrallisiksi osiksi, joista ei saa kiinni? Tämä jäänee arvoitukseksi. 
Teokset ovat olleet haluttuja, sillä näyttelystä on myyty jo kahdeksan työtä ja vedoksiakin on tilattu.

Kirsi Neuvosen Naistenpäivä nähtävillä Galleria Beckerissä 3. huhtikuuta 2013 saakka.

16 kommenttia:

  1. Voi, kyllä minuun osui ja upposi ;-)) Kiitokset että pääsin näyttelyyn mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. minnamarika: Minäkin pidän Neuvosen teoksista, niissä on jotain satumaista mutta silti jotain arkista ja tarttuvaa. Lisäksi pidän paljon hänen viittauksistaan taidehistoriaan (yllätys yllätys ;P ).

      Poista
  2. Löysin blogisi eilen ja ilahduin kovin, kun heti löytyi mukava menovinkki. Onkohan galleria auki huomenna!!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joana: Tervetuloa joukkoon kurkisteleman menoa :) Kyllä, Becker on auki huomenna perjantaina klo 12-17.

      Poista
  3. Kiitos galleriavierailusta, olisi mielenkiintoinen näyttely, jos olisi lähempänä minua... - niin vai missä tuo onkaan, onko Galleria Becker Jyväskylässä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mari: Kyllä, Galleria Becker on Jyväskylässä aivan yliopiston vieressä. Kaunis vanha puutalo. Ymmärrän että jos Jyväskylään on matkaa, ei tule lähdettyä, mutta nyt pääsit tätä kautta hieman katsomaan teoksia :)

      Poista
  4. Ei vitsi! Mulla oli joskus parikymppisenä seinillä Kirsi Neuvosen kuvia - siis ihan vaan postikortteina, kun ei opiskelijana muuhun ollut varaa. Ne kortit ovat kadonneet jossain muutossa jo aika päiviä, mutta ihan oikeasti tällä viikolla pohdin, että mikäs sen jyväskyläläisen naistaiteilijan nimi oli, joka teki mekkoja ja hedelmäpuita ja kreikkalaisia patsaita! Yritin googlettaakin, enkä löytänyt ("mekko hedelmäpuu taitelija nainen jyväskylä"...Hmmm...). Mielessä kävi jopa kysyä sinulta, kun ajattelin, että voisit tietää (ja jopa arvata näistä vinkeistä ;)), mutta se unohtui. Ja tadaa! Sä vastasit mun kysymykseeni ihan kysymättäkin! Jee! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riina: Tadaa!!! Meillä on siis joku kolmannen asteen yhteys! ;) Olisin tuosta rimpsusta ehkä osannutkin sinulle Neuvosen vinkata jos olisit maininnut myös nuo kreikkalaiset patsaat, sillä itsekin tykkään paljon esimerkiksi niistä kuvista joissa on hyödynnetty antiikin veistoksia.
      Onneksi jotkin taiteilijat tekevät teoksistaan kortteja niin me opiskelijatkin pääsemme nauttimaan kauniista kuvista :)

      Poista
  5. Kiitos tästä postauksesta, upeita teoksia! Huippua kun pääsee ihailemaan näyttelyitä vaikkei ehtisi fyysisesti paikan päälle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Inka: Oleppa hyvä :) Minustakin on mukavaa katsella blogien välityksellä taiteilijoiden teoksia tai museoiden ja gallerioiden näyttelyitä.

      Poista
  6. Loistovinkki, tuossa näyttelyssä on käytävä! Tunnustan, että kotiseinälläni on yksi Neuvosen "puku", jonka halusin pitkän harkinnan jälkeen ihan omaksi. Vaihtoehto investoinnille olisi ollut parempi tietokone, mutta nehän vanhenevat niin nopeasti ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kenkä: Kannattaa käydä ennen kuin työt seiniltä katoavat, siihen malliin oli mennyt töitä kaupaksi(vaikka pysyyhän ne siellä näyttelyn ajan ;P ) Mutta viimeisin tieto taisi olla että 15 vedosta on myyty.
      Kyllä kannattaa ennemmin Neuvoseen sijoittaa niin saa rahoilleen parempaa vastinetta ;)

      Poista
  7. oi mekkoja! paljonko nuo kortit maksoivat? tiedätkö saisiko niitä kuopiosta? minullon seinällä kenkäkortteja, joten pitäisihän sinne joukkoon mekkojakin saada ;)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. taitava tyttö: Isot kaksiosaiset kortit maksoivat 2-3euroa ja sitten siellä oli telineessä paljon tavallisia yksiosaisia kortteja euron kappale, joissa oli paljon erilaisia mekkokuvia. Hmm,Kuopiossa kävisin ensimmäiseksi kysymässä Galleria 12:sta, mutta jos tahdot, niin voin käydä täällä Beckeristä ostamassa muutaman mekkokortin ja lähettää ne sinulle postin kautta jos maksuista sovitaan? :)
      Jos kiinnostuit, ota yhteyttä: henna003@hotmail.com

      Poista
  8. Kiva lukea, että nämäkin työt ovat löytäneet ihailijansa ja herättäneet ajatuksia, kun meille muutamille vanhoille Neuvos-faneille näyttely on ollut todellinen pettymys. Neuvosen näyttelyt ovat aina olleet itselleni odotettu hetki, olen pitänyt hänen teoksistaan, mutta kun porukalla kävimme tämän katsomassa--- Ei nyt mikään maailman luokan pettymys, mutta tyhjää täynnä. Meidän porukan se pisti ihan hiljaiseksi ja vasta kahvilla jälkeenpäin joku sanoi keisarin uudet vaatteet. Minusta se oli hyvä vertaus. Ihmettelimme kaikki myös hyvää lehtikritiikkiä, kun olimme kaikki viisi niin samaa mieltä ja myös muiden kanssa joiden kanssa olen puhunut on ollut samaa pettymyksen ilmaa. Monissa puvuissa oli hienoja kuvia kuten juuri Aarnimetsä ja ne olisivat toimineet kuvina ihan itsekseenkin, puku tuntui vain päälle liimatulta. Kukkapuvut taas tuntuivat liukuhihnatöiltä. Neuvosella on usein ollut leikkisiä nimiä, jotka ovat pelastaneet, mutta näissä ei ollut sitäkään. Ei näyttely varsinaisesti huono ollut, mutta Neuvoselta on odottanut aina jotain ja tästä jäi vain tyhjä olo. Kaikki pidimme ideaa leikellä vanhoista vedoksista vintage pukuja hienona, mutta kun ajattelee, että ne ovat leikattu vanhoista vedoksista, niin niiden hinta tuntui aika kovalta vaikka isona määränä näyttävät ihan hienoilta.
    Mukavaa kun on tällainen blogi,jossa voi kertoa oman kokemuksensa.
    Sirpa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sirpa: Mukavaa kuulla Sinunkin rehellinen mielipiteesi. Minä olen aina pitänyt eniten Neuvosen töistä joissa on viittauksia taidehistoriaan,mutta pidin tästäkin erilaisuutensa vuoksi. Toisaalta minulla ei ole kovin pitkää historiaa Neuvosen kuvien parissa, joten en osaa "lokeroida" tätä näyttelyä ja hänen aiempia näyttelyitään. Itse pidin mekkoteemasta kun löysin siitä naiseuteen ja äitiyteen liittyviä teemoja.

      Täytyy sanoa tuosta mainitsemastasi vintagepuku-teosten kovasta hinnasta, että vaikka teoksissa on käytetty kierrätettyjä materiaaleja,niin onhan niidenkin vedostamiseen mennyt aikaa ja osaamista, vaikka ne nyt ovatkin erilaisessa mekko-muodossa. Itse harvoin tulkitsen teoksia niiden hinnan perusteella.

      Teoksilla on selvästi ollut myös oma ihailijakuntansa, sillä viimeisimmällä käynnilläni teoksia/vedoksia oli myyty 15 kappaletta.
      Harmi että näyttely oli Sinulle (teille) pettymys kun olit sitä niin kovasti odottanut. Neuvosella on ollut tähän saakka monipuolinen kuvasto, joten toivotaan että tulevat näyttelyt tuovat vielä Sinullekin ilahtumisia! :)

      Mukavaa että löysit blogiini ja jaoit ajatuksesi, mutta taiteilijoille itselleenkin on hyvä antaa suoraan palautetta, sekä positiivista että rakentavaa, jotta voivat mahdollisesti oppia jotain uutta ja kehittää itseään.
      Tervetuloa lukemaan blogia toistekin! :)

      Poista