Ennen joulua ehdin käydä markkinoimassa taidehistorian opiskelua entisessä lukiossani. Olin etukäteen innoissani nostalgiamatkasta lukiovuosiin, mutta samalla tunnelmat yllätttivät. Paikan päällä huomasin olevani ehdottomasti vanhin kahvipöydän ympärillä istuvista entisistä opiskelijoista, minkä vuoksi oli hieman irrallinen olo. Nuoremmilla oli läheisempi linkki toisiinsa ja opettajiin, kun itse huomasin hämmentyväni omasta olemuksestani. Ylioppilastutkinnosta tulee tänä keväänä kuluneeksi 10 vuotta.
Suurinta osaa opettajistani en ollut nähnyt sitten lukiovuosien, joten nykyisen minän asettaminen lukiominän rinnalle tuntui oudolta. Viimeksi olin rakennuksessa opiskelijana (nuorena) ja nyt tasaveroisena aikuisena, ja muutoksen omaksuminen tuntui aluksi vieraalta, kun ympärillä oli tuttu rakennus ja ennen kaikkea paljon tuttuja opettajia. Kontrasti tuntui suurelta.
Tämä pöytä tuli tutuksi. Sen ympärillä keskusteltiin paitsi koenumeroista ja tunneista, ihan arkisista asioista. Viimeisimpänä tietysti ajokorteista ja -kokeista sekä ylioppilaskirjoituksista. |
Oli huomattavasti helpompaa ja rennompaa mennä puhumaan omasta alasta näin useamman vuoden opiskelun jälkeen, jolloin itselläkin on parempi kokonaiskuva taidehistorian opiskelusta. Muistan ensimmäisen tai toisen vuoden jälkeen olleeni puhumassa samasta aiheesta, ja jälkikäteen ajateltuna kyseinen esitys oli melko tylsä. Nyt olin itse tyytyväinen tiedon ja kokemuksen mukanaan tuomaan sekoitukseen, minkä tarjoilin lukiolaisille.
Harvempi lukiolainen tuolla varmasti ajattelee lähtevänsä opiskelemaan juuri taidehistoriaa, mutta oli mukava kuulla opinto-ohjaajalta, että niitäkin joukossa on muutama. Toivottavasti onnistuin istuttamaan samanlaisen kipinän mikä itselläni syttyi, kun ensimmäisen kerran tajusin alan olemassaolon.
Faktatiedon lomaan ujutin teoskuvia, joiden avulla pyrin avaamaan mitä se taidehistorian opiskelu tarkoittaa. Sananahan taidehistoria on melko harhaanjohtava, sillä se voi nykyisin olla ihan mitä tahansa visuaalista: taideteoksia, rakennuksia, pukeutumista, muotia, elokuvia, graffiteja, mainontaa, luontoa, kulttuuriympäristön suojelua jne. jne. Sen vuoksi Jyväskylän yliopiston Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos kertoo nimenä alasta monipuolisemmin.
Kerroin, että mielestäni tärkeimpiä ominaisuuksia taidehistorioitsijalle ovat kiinnostus, havaintokyky ja (historiallinen) kontekstitietous. Historiallinen sulkeissa siksi, että nykytapahtumien ja -taiteen tulkitseminen vaatii ihan samanlaista tietoutta kuin mennytkin. Havaintoesimerkkinä käytin tämän postauksen kuvaparia:
Rembrandt: The Conspiracy of the Batavians under Claudius Civilis, 1661-1662. |
Ilja Repin: Kokous, 1883. |
Leonardo da Vinci: Viimeinen ehtoollinen, 1494-1499. |
Eräs opiskelija kysyi: mikä on ollut opiskelussa ärsyttävintä/inhottavinta? Kysymys hieman yllätti, sillä en ole koskaan, kertaakaan 5,5 vuotisen opiskeluni aikana mietittinyt, että mikään ärsyttäisi. Koska hain opiskelemaan kolmesti, olen osannut nauttia jokaisesta hetkestä. Totta kai on ollut yksittäisiä luentoja tai tilanteita, missä eivät kenties aihe tai kemiat kohtaa, mutta aina olen ajatellut hyötyväni tiedosta.
Täällä koin lukion antoisimmat tunnit: historian luokassa. Taidehistorioitsijan silmä kiinnittää huomionsa takaseinän teoskuviin: Bruegheliä, Thesleffiä, Gallen-Kallelaa ja Edelfeltiä. |
...ja Mannerheim seisoo yhä tutulla paikallaan ikkunoiden välissä. |
Huomasin muuttuneeni, aikuistuneeni, mutta samalla huomasin niiden tuttujen opettajien olevan hyvällä tavalla samanlaisia kuin ennenkin. He antavat ihan yhtä hyvät mahdollisuudet tuleviin haasteisiin kuin minäkin aikoinaan sain. On vain jokaisesta itsestään kiinni kuinka nuoret ottavat haasteet vastaan. Pidän teille kaikille peukkuja!
Kiitos Siilinjärven lukio, että sain tulla vierailemaan!
Kiva postaus! Kun aikoinaan opetin sijaisena (epäpätevänä!) ortodoksista uskontoa, törmäsin eräässä koulussa entiseen liikunnanopettajaani lukiosta. Häneen, jonka kanssa ei mennyt kouluaikoina ihan putkeen, jos suoraan sanotaan. Mutta oli huippua tajuta tosiaan, että on aikuistunut, ja pystyy toimimaan toisen kanssa ihan tasavertaisesti. :)
VastaaPoistaLiiolii: Minulla on onneksi suurimmaksi osaksi vain positiivisia koulu- ja opettajamuistoja. Mutta kyllä se ajan kuluminen ja oma kehittyminen joissain tapauksissa näkyy, vaikka yleensä kuvittelee pysyvänsä melko samanlaisena.
PoistaNämä ovat tärkeitä vierailuja. Meilläkinkäy joka syksy entisiä oppilaita kertomassa matkastaan.
VastaaPoistaItse päädyin opettajaksi kouluun, jossa käy aika ajoin sijaistamassa entinen luokanvalvojani, ruotsin ja saksan opettaja. Hän on edelleen vähän pelottava: en mitenkään onnistu sisäistämään sitä, että olisimme nyt tasavertaisia ;) . Käytävällä kohdatessa tekee mieli piiloutua...
katveita: On se jännä miten ne tuntemukset kulkevat mukana vielä vuosienkin myötä! Joistain henkilöistä kyllä huokuu sellainen auktoriteetti, että laittaa pikkuisen pelottamaan (lukiossa huomasin ilmiön ruotsin ja matikan opettajista). Toisaalta olen yliopistossa huomannut, että mikäli toisella keskustelukumppanilla on paljon tietoa (proffat, tutkijat), sekin on vähän jännittävää. Siihen kyllä sekoittuu kunnioitusta, eli se ei ole (ainakaan minulla) varsinaista pelkoa.
Poista