Yuichiro Sato: Aikainen kevät, 2019, pigmentti, muste, akryyli paperille, puupaneelilla. |
Jyväskylän taidemuseossa on esillä japanilaisen Yuichiro Saton (s. 1979) näyttely Metsä - Todellisuuden ja kuvitelman rajamailla. Blogia seuranneet muistavat, että ihastuin ensimmäisen kerran Saton häkellyttävän pikkutarkkoihin piirustuksiin puista Keski-Suomen museon ryhmänäyttelyssä 2016. Sen jälkeen olen kiertänyt hänen näyttelyitään Galleria Beckerissä ja Taidemaalariliiton TM-Galleriassa.
Yuichiro Sato: yksityiskohta teoksesta Aikainen kevät, 2019. |
Aiempiin näyttelyihin verrattuna piirustukset ovat saaneet hieman enemmän maalauksellisuutta. Käkkyräoksaiset puut ovat edelleen valokuvantarkkoja, mutta taustoissa on havaittavissa akvarellimaisuutta. Teosten yhteydessä kerrotaan tekniikka, mutta en ole saanut teoksia tuijottamalla selville kuinka ihmeessä lopputulos syntyy. Saton työskentelystä olisi mielenkiintoista nähdä jokin dokumenttihetki. Kaikissa piirustuksissa on salaperäistä utuisuutta ikään kuin teoksia katsoisi ohuen harsoverhon läpi. Piirustustaidon lisäksi Sato on mestarillinen valon käsittelyssä.
Yuichiro Sato: yksityiskohta teoksesta Seisoja, 2019, pigmentti, akryyli paperille, puupaneelilla. |
Uusimmissa piirustuksissa mustavalkoisuuden rinnalle on tullut rohkeammin värejä. Esimerkiksi Seisoja -teoksen yläreuna hehkuu sinisenä. Saton töissä hehkuu valo, mutta niissä on usein myös pigmentin tuomaa kimallusta. Seisoja -teos muistutti Firenzessä nähdystä Fra Angelicon Neitsyt Marian ilmestys -freskosta, jossa Gabrielin siivessä käytetty punainen väri kimalsi taianomaisesti. Yuichiro Saton Seisoja näytti kuin kurottelevan kohti kimaltavaa tähtitaivasta.
Yuichiro Sato: yksityiskohta teoksesta Seisoja, 2019, pigmentti, akryyli paperille, puupaneelilla. |
Yuichiro Sato: Metsä, 2019, grafiitti, aito kulta paperille, puupaneelilla. |
Tähän saakka Sato on tuonut näyttelyihin teoksia, joissa suuret ja usein yksinäiset puut ovat pääosassa. Jyväskylän taidemuseon näyttelyssä koin täydellisen yllätyksen, kun seinämän takana oli kokonainen metsä! Yllä olevasta kuvasta näette teoksen kokoluokan... Yuichiro Sato kertoi TM-gallerian näyttelyn yhteydessä, että jokainen piirretty viiva vie hänet lähemmäksi luontoa. Tämän teoksen ääressä tuntui, että Sato on päässyt osaksi luontoa ja antaa siihen mahdollisuuden myös katsojalle.
Yuichiro Sato: Metsä, 2019, grafiitti, aito kulta paperille, puupaneelilla. |
Teos oli niin häkellyttävän aito ja rauhallinen, että palasin sen ääreen useamman kerran. Aiempien Saton teosten kohdalla olen tutkinut valokuvantarkkojen piirustusten yksityiskohtia kuin etsiäkseni todisteita siitä, että ne ovat todellä käsin tehtyjä. Metsä -teoksen kohdalla minun ei enää tarvinnut etsiä. Useamman näyttelyn nähtyäni tiedän Yuichiro Saton taidokkuuden ja vain tuijotin teoksen tunnelmaa. Pehmeää varvikkoa, paljaita kuusenrunkoja, sammaleenpeittämiä kiviä, ohuita pihlajantaimia ja aurinkoa, joka heittää keskelle teosta valopolun kuin kutsuakseen katsojan astumaan lähemmäs.
Yuichiro Sato: yksityiskohta teoksesta Metsä, 2019, grafiitti, aito kulta paperille, puupaneelilla. |
Yuichiro Sato: yksityiskohta teoksesta Metsä, 2019, grafiitti, aito kulta paperille, puupaneelilla. |
Yuichiro Sato: yksityiskohta teoksesta Metsä, 2019, grafiitti, aito kulta paperille, puupaneelilla. |
Olen sivunnut jokaisessa Saton näyttelystä kirjoittamassani blogitekstissä pyhyyttä ja mystiikkaa. Ne ovat läsnä myös tässä Jyväskylän taidemuseon näyttelyssä. Yuichiro Sato kertoo:
"On kulunut kolme vuotta siitä, kun tulin Suomeen. Tämän maan valosta, vesistä ja metsistä kutoutuvat maisemat lumosivat minut, ja lumoavat vieläkin aina uudestaan. Japanissa ollessani ohjasin ajatukseni luonnon mahtiin, ja koetin kuvata sen pohjatonta voimaa abstraktein kuvin. Etsin uutta ilmaisua käyttämällä muun muassa metallia, tekstiiliä ja hapettimia perinteisten japanilaisten maalausvälineiden ohessa. Mutta kohtaaminen Suomen luonnon kanssa antoi aivan uutta inspiraatiota, ja muutti minua. Tuntematon maa näytti minulle, että kun tuttua ympäristöä katsoo tarkoin, avautuu lukemattomia pienoismaailmoja. Koivun rungossa piilevä elinvoima ja vuodenaikojen kierron jättämät jäljet olivat uskomattoman kauniita, ja täytyin pohjattomasta tarmosta. Uppouduin piirtämään puita ja niitä syleileviä maisemia, sellaisena kuin ne ovat, sellaisena kuin ne tunsin.
Kun tapaan japanilaisia tuttavia pitkästä aikaa, he kyselevät kaikenlaista. Useimmiten kysellään Suomesta ja Suomessa piirtämistäni kuvista. Mutta toisinaan tulee vastaan ihmisiä, jotka puolivitsillä kyselevät, onko menninkäisiä tai ihka oikeita muumeja näkynyt. Vastaan kieltävästi, ei ole näkynyt, mutta sanon perään, että ehkä en vain ole katsellut riittävän tarkoin. Suomen arjessa minusta tuntuu nimittäin usein, että haltioita ja henkiä saattaisi hyvin olla ihan nurkan takana. Ikkunan tuolla puolen avautuvan taivaan väri, metsän pohjalle tunkeutuva yksinäinen valonsäde, märän sammaleen ja saniaisten jadenvihreä: yllätyn ja haltioidun aina vain uudelleen. Kun hämmästys on laantunut, täytyn hiljaa kiitollisuuden tunteella siitä, että tuo upea maisema on nyt tässä, ja siitä, että saan asua täällä.
Usvan tuolla puolen, järven yllä kelluva kullanhohtoiseksi värjäytyvä metsä – toivon voivani yhä jatkaa eteenpäin piirtäen noita tämän maan maisemia, jotka tuntuvat huojuvan todellisuuden ja kuvitelman rajamailla.
Tämä näyttely pyrkii ilmaisemaan puuvanhuksen edessä seistessä tuntemaani pyhyyden tunnetta, luonnon herättämää pelkoa ja kunnioitusta, sekä kiitollisuutta luonnon kanssa harmoniassa olevaa elämää kohtaan."
"On kulunut kolme vuotta siitä, kun tulin Suomeen. Tämän maan valosta, vesistä ja metsistä kutoutuvat maisemat lumosivat minut, ja lumoavat vieläkin aina uudestaan. Japanissa ollessani ohjasin ajatukseni luonnon mahtiin, ja koetin kuvata sen pohjatonta voimaa abstraktein kuvin. Etsin uutta ilmaisua käyttämällä muun muassa metallia, tekstiiliä ja hapettimia perinteisten japanilaisten maalausvälineiden ohessa. Mutta kohtaaminen Suomen luonnon kanssa antoi aivan uutta inspiraatiota, ja muutti minua. Tuntematon maa näytti minulle, että kun tuttua ympäristöä katsoo tarkoin, avautuu lukemattomia pienoismaailmoja. Koivun rungossa piilevä elinvoima ja vuodenaikojen kierron jättämät jäljet olivat uskomattoman kauniita, ja täytyin pohjattomasta tarmosta. Uppouduin piirtämään puita ja niitä syleileviä maisemia, sellaisena kuin ne ovat, sellaisena kuin ne tunsin.
Kun tapaan japanilaisia tuttavia pitkästä aikaa, he kyselevät kaikenlaista. Useimmiten kysellään Suomesta ja Suomessa piirtämistäni kuvista. Mutta toisinaan tulee vastaan ihmisiä, jotka puolivitsillä kyselevät, onko menninkäisiä tai ihka oikeita muumeja näkynyt. Vastaan kieltävästi, ei ole näkynyt, mutta sanon perään, että ehkä en vain ole katsellut riittävän tarkoin. Suomen arjessa minusta tuntuu nimittäin usein, että haltioita ja henkiä saattaisi hyvin olla ihan nurkan takana. Ikkunan tuolla puolen avautuvan taivaan väri, metsän pohjalle tunkeutuva yksinäinen valonsäde, märän sammaleen ja saniaisten jadenvihreä: yllätyn ja haltioidun aina vain uudelleen. Kun hämmästys on laantunut, täytyn hiljaa kiitollisuuden tunteella siitä, että tuo upea maisema on nyt tässä, ja siitä, että saan asua täällä.
Usvan tuolla puolen, järven yllä kelluva kullanhohtoiseksi värjäytyvä metsä – toivon voivani yhä jatkaa eteenpäin piirtäen noita tämän maan maisemia, jotka tuntuvat huojuvan todellisuuden ja kuvitelman rajamailla.
Tämä näyttely pyrkii ilmaisemaan puuvanhuksen edessä seistessä tuntemaani pyhyyden tunnetta, luonnon herättämää pelkoa ja kunnioitusta, sekä kiitollisuutta luonnon kanssa harmoniassa olevaa elämää kohtaan."
Yuichiro Sato: yksityiskohta teoksesta Metsä, 2019, grafiitti, aito kulta paperille, puupaneelilla. |
Kiitos Yuichiro Sato. Sinä saat katsojan tuntemaan tuota samaa pyhyyttä ja kiitollisuutta näitä maisemia, luontoa ja puita kohtaan. Kiitos, että muistutat meitä ympärillämme olevasta kauneudesta ja elintärkeästä ympäristöstä.
Metsä - Todellisuuden ja kuvitelman rajamailla -näyttely
Jyväskylän taidemuseossa 8.9.2019 saakka.
Yuichiro Sato, Taiteilijatapaaminen pe 23.8. klo 16.30-17.30.
Jyväskylän taidemuseossa 8.9.2019 saakka.
Yuichiro Sato, Taiteilijatapaaminen pe 23.8. klo 16.30-17.30.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti