perjantai 27. toukokuuta 2022

Tadashi Kawamata: Pesä

Tadashi Kawamata: Pesä.

Helsingistä kilahti huhtikuun loppupuolella "Taidetta?" -viesti puhelimeen ja mukana oli valokuva Lasipalatsin katolla olevasta huonekaluröykkiöstä. Vastasin: "Mitä ilmeisimmin!!" tietämättä vielä silloin mistä oli kysymys. Ylen artikkeli paljasti toukokuun alussa teoksen olevan osa japanilaisen Tadashi Kawamatan (s. 1953) teosta Pesä.

Tadashi Kawamata: Pesä. Näkymä Amos Rexin sisältä.

Pesä on Amos Rexin ulkoilmanäyttely. Museon sivuilla kerrotaan teoksesta näin:

"Pesä on kierrätysmateriaaleista rakennettu paikkasidonnainen installaatio Lasipalatsin katolla ja piipussa.

New Yorkin 1980-luvun katutaidekentästä ja kodittomien väliaikaisista asumuksista inspiroitunut Kawamata on toteuttanut eri puolille maailmaa paikkasidonnaisia, usein paikallisten yhteisöjen kanssa syntyneitä projekteja, joissa hän lisää improvisoituja kerroksia ja rakenteita sekä kaupunkitilaan että luontoon. Amos Rexin julkisivuun taiteilija on rakentanut pesän, asumuksista alkeellisimman, jonka materiaalina on käytetty Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen paikallisista kodeista keräämiä hylättyjä puuesineitä ja huonekaluja. Paikallisesti kerätyn kierrätysmateriaalin ja -esineiden käyttö teoksessa muodostaa osan Kawamatan tutkimustyötä paikan ja sen asukkaiden historiasta.

Loiseläimen tavoin ikoniseen Lasipalatsiin kiinnittyvä Pesä imee energiansa rakennuksen puhtaasta, valkoiseksi kalkitusta ulkopinnasta. Tällä 1930-luvun rakennuksella ei aina ole ollut suojeltua asemaa. On pitkälti rakennuksen purkamista sinnikkäästi vastustaneiden helsinkiläisten ansiota, että Lasipalatsi seisoo edelleen paikallaan. Arkkitehtonista tilaa hienovaraisesti ja ristiriitaisesti häiritsevät eleet sekä leikittely materiaaleilla ja mittakaavalla haastavat katsojia kyseenalaistamaan ympäristöään. Kaupunkitilan rakentamisen ja purkamisen yhteiskunnalliset ja taloudelliset ulottuvuudet tulevat näkyviksi ja saavat pohtimaan, mitä pidetään arvokkaana ja miksi.

Kierrätetyt materiaalit on kerätty yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa. Materiaalit palaavat kiertoon näyttelyn päätyttyä."
Tadashi Kawamata: Pesä.
Tadashi Kawamata: Pesä.
Yleisö ei pääse Lasipalatsin katolle katsomaan teosta, mutta Ylen artikkelissa Amos Rexin vastaava kuraattori Itha O´Neill vinkkaa tutustumaan siihen katutasosta:

"Aloittaisin Rautatieaseman suunnalta kävellen tännepäin. Silloin näkee osan, joka vyöryy yli Lasipalatsin katon. Sen jälkeen voi tulla aukiolle katsomaan pesää, joka rakentuu piipun ympärille. Lisäksi siellä on tuolivyöry, joka valuu yli Lasipalatsin katon aukiolle päin, eli on monia näkökulmia, joita kannattaa tutkia."

Pesä on nähtävissä 4.9.2022 saakka.
Näyttelyn jälkeen huonekalut päätyvät jätteenpolttolaitokselle tuottamaan energiaa.

Kawamatan muita paikkasidonnaisia teoksia voi käydä katsomassa eri vuosilta täällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti