tiistai 7. kesäkuuta 2022

Yasushi Koyama: Herra Otso

Galleria Ars Liberassa on parhaillaan esillä japanilaissyntyisen taiteilijan Yasushi Koyaman veistoksia. Näyttelyn nimi Herra Otso kertoo taiteilijan suhteesta luontoon:

Yasushi Koyama: Karhunpentu (2 tassua ylhäällä), 2021, koivupuu, talomaali, öljyvärimaali.

"Ajattelen metsää tilana, jossa ihminen kohtaa äitiluonnon. Me ihmiset olemme osa luontoa ja osa maapalloa. Olemme kohdanneet ilmastonmuutoksen ja luonnonkatastrofit. Ajattelen uudelleen ihmisen ja luonnon suhdetta käyttämällä metaforaa karhusta, Herra Otsosta, metsän jumalana kansanperinteen ja antropologian näkökulmasta. Näyttelyssäni haluan ilmaista karhun metsäantropologiaa Suomessa ja Japanissa.

(---) Muinaisina aikoina karhua palvottiin metsän jumalana, niin Suomessa kuin Japanissakin. Japanilaisen alkuperäiskansan, ainujen karhufestivaali oli rituaaliseremonia ja festivaali, jossa karhun sielu sekä metsän henget lähetettiin tästä maailmasta toiseen maailmaan. Ihminen on uskonut, että karhuissa on jotain pyhää. He ovat puhuneet karhun kautta metsän näkymättömälle elämälle. Karhumaailma, jonka luon puusta käsin talttaa käyttäen, on mielestäni rituaalinen seremonia metsän kunnioittamiseksi," Koyama kertoo.

Yasushi Koyama: Kävelevä karhu, 2021, graniitti.
Yasushi Koyama: Kävelevä karhu, 2021, graniitti.

Näyttelyssä on taltalla veistettyjen karhujen lisäksi yksi keraaminen ja kaksi kivestä veistettyä karhua. Karhujen muotokieli, ilmeet ja eleet ovat lempeitä, leikkisiä ja söpöjä. Taiteilija käyttääkin toiminimeä SÖPÖ. "Taiteessani yhdistyvät suomalainen söpöys ja japanilainen kawaii, joka tarkoittaa myös söpöyttä. Söpöyksissä on kuitenkin eroa. Kun Suomessa söpöys helposti yhdistetään lapsiin, Japanissa söpöys lävistää koko yhteiskunnan vaatteista kulttuuriin ja viihteestä ruokaan", Koyama kuvailee Savon Sanomien haastattelussa.

Yasushi Koyama: Tassua heiluttava karhu, 2021, marmori.
Yasushi Koyama: Ruskeakarhu kolmilehti-T-paidassa, 2022, keramiikka, villa, origamipaperi.

Yasushi Koyama aloitti taideopinnot Imatralla, Saimaan ammattikorkeakoulussa 2007. Hän valmistui kuvataiteilijaksi 2010 ja tunsi jo opintojen aikana vetoa hellyttävään ilmaisuun: "Vaikka opiskelin hyvinkin realistista kuvanveistoa, niin se ei koskaan tuntunut omalta tyyliltäni. Hyvin pian ymmärsin, että haluan tehdä taidetta, jossa on söpöyttä ja iloa. Nyt ajattelen, että se on taiteeni tehtävä: jakaa onnellisuutta."

Näyttelyn suurin teos Karhun kalaonni (155cm) on valmistunut Kuopiossa, Suvisaaren venetehtaalla, jossa hän työskenteli Kuopion Muotoiluakatemian taiteilijaresidenssissä. Veistos on haapapuuta ja veistetty yhdestä puusta käsin käyttäen japanilaista pyöreää talttaa. 

Karhun kalaonni on saanut inspiraationsa Kuopion torilla Kauppahallin edessä seisovasta Heikki Konttisen veistämästä Veljmies-patsaasta (1959), kalakukosta, muikkuravintola Samposta ja ainujen karhuveistoksista. Veistos myös jää Kuopioon, sillä taiteilija on lahjoittanut karhun Kuopion yliopistolliselle sairaalalle.

Yasushi Koyama: Karhun kalaonni, 2022, haapapuu, talomaali, öljyvärimaali. Kuva: Sinikka Koyama.

Yasushi Koyama otti minuun yhteyttä noin vuosi sitten. Hänen näyttelyaikansa Galleria Ars Liberassa oli varmistunut ja näyttelyn teemakin oli jo tiedossa. Koyama tiedusteli, olisiko Kuopion yliopistollinen sairaala kiinnostunut ottamaan hänen suunnittelemansa ja valmistamansa veistoksen lahjoituksena vastaan.

Minähän en vielä tuolloin tiennyt, että millaisesta veistoksesta tulisi olemaan kysymys. Koyama kertoi veistävänsä teoksen toukokuussa 2022. Olin kuitenkin seurannut Koyamaa ja hänen taidettaan jo muutaman vuoden ajan. Tiesin hänen nimensä ja millaista taidetta hän teki. Olin tottunut näkemään häneltä pieniä keraamisia veistoksia, mutta en tiennyt hänen tekevän myös isoja teoksia. Ei tarvinnut kuitenkaan kahta kertaa kysyä kiinnostusta. Olin ehdotuksesta innoissani ja täysin varma, että sairaalassa liikkuvat henkilöt tulisivat pitämään teoksesta, olisi se millainen tahansa.

Ja eihän tästä lempeästi hymyilevästä ja kalasaalistaan halaavasta karhusta voi olla pitämättä?

Yasushi Koyaman Herra Otso -näyttely on esillä Galleria Ars Liberassa 19.6.2022 saakka.

Karhun kalaonnesta kuulette lisää, kunhan se näyttelyn jälkeen löytää paikkansa KYSiltä.

Lähde:
Iikka Taavitsainen: "Taltalla veistetty mutta silti kaikkea muuta kuin karski karhu", Savon Sanomat 28.5.2022.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti