Esteettistä havaitsemista käsittelevällä kurssilla olemme tutustuneet erilaisiin taideteoksiin ja erilaisiin tapoihin katsoa kuvaa. Paljon on ollut tuttua, mm. Monet'n katsehavaintoon ja Kandinskyn sommitelmiin perustuvia esimerkkejä. Tiistain luennolla Sirkkaliisa Usvamaa-Routila nosti esille amerikkalaisen Philip Pearlsteinin (1924-) maalauksen Female Model on Eames Stool, vuodelta 1978.
Philip Pearlstein: Female Model on Eames Stool, 1978. Kuva täältä. |
Ensiksi ajattelin, että no, alaston design-tuolilla ilman päätä. Ei herättänyt sen suurempaa ihmetystä. Tai no, rajaus oli kyllä hieman erikoinen. Usvamaa-Routila kuitenkin kertoi, että Pearlstein on halunnut rikkoa teoksillaan ajatuksia alastomasta vartalosta vain pornografian tuotteena. Hän käyttää maalauksissaan alastonta vartaloa puhtaana materiaalina. Teoksissa ei ole pyritty korostamaan seksuaalisuutta, vaan kehoa käytetään samanlaisena materiaalina kuin esimerkiksi yllä olevaa Eames-tuoliakin. Nahkaa nahalla. Ihoa iholla. Henkilön persoonalla ei ole väliä, sillä usein heidän päänsä on rajattu teoksen ulkopuolelle tai katse on käännetty pois katsojasta.
Toinen Pearlsteinin alastonkuvia yhdistävä piirre on geometria. Teokset ovat esittäviä, mutta usein sommitelmassa on haettu geometrisia muotoja mallien asennoilla. Female Model on Eames Stool ei ensinäkemältä aiheuttanut ihmetystä siksi, että keskityin vain siihen mitä se esittää. Teoksessa oli kuitenkin jotain katsehavaintoa puoleensavetävää. Kuultuani tästä geometrian hakemisesta, ymmärsin täysin mikä katsetta veti puoleensa. Sommitelmaan on piilotettuna kolmioita paitsi konkreettisesti maton kuvioinnissa myös vartalon asennossa ja elementtien linjojen myötä muodostuvissa (tyhjissä) tiloissa.
Tämän huomattuani katse ei enää tuijottanut alastonta tuolilla, vaan etsi kolmioita kaikkialta. Kotiin päästyäni innostuin sitten "kolmioimaan" muitakin Pearlsteinin teoksia. Käsien ja jalkojen kulmat vievät katsetta väkisin kolmioiden maailmaan, jonka jälkeen ei ole enää väliä, onko malli alaston vai ei, kun sommitelman näkee pelkkinä muotoina.
Philip Pearlstein: Female Model on African Stool, 1976. Kuva täältä. |
Philip Pearlstein: Two Female Models Sitting on a Blue Homespun Quilt Coverlet, 1971. Kuva täältä. |
Pearlstein on onnistunut katsehavainnon kiusaamisessa juuri siksi, että hän rajaa mallinsa normaalista poiketen. Yhdellä ei ole päätä, toisella ei ole jalkoja, kolmannelta on saatettu rajata puolet selästä. Ja sekös näissä teoksissa aluksi hämmentää ja kiinnittää huomion.
Kiinnostavia teoksia, joita en kuitenkaan ehkä oman kodin seinille haluaisi ;)
VastaaPoistaRiikka: Minä voisin omalle seinälleni ottaakin tuon afrikkalaisella tuolilla istuvan mallin. Tämä sai taas intoilemaan omasta opiskelualasta, kun aina tuntuu oppivan tai kuulevan jotain uutta ja mielenkiintoista.
PoistaVoi miten kiehtovaa!
VastaaPoistaNoora Karoliina: Pitäisikin pitkästä aikaa nostaa esille näitä ihan perus taidehistorian oivalluksia.
Poista