Helsingin Sanomat kysyi kävijöiltä, mistä sunnuntain hyvä museoretki koostuu.
Kierroslistalla olivat Helsingin alueen isot taidemuseot.
Kierroslistalla olivat Helsingin alueen isot taidemuseot.
Carita Sjöström, Amos Andersonin taidemuseo: "Luin lehdestä Hammershøista ja kiinnostuin. Näyttely vastasi odotuksia, mutta oli suppea: yksi kerros ja maalauksia harvassa. Kahvilassa tai kaupassa en käynyt. Museokaupat on yleensä kalliita, vaikka onhan niillä paikkansa. Museokahvila on kiva olemassa, mutta ei välttämätön ainakaan keskustassa."
Tiina Haajanen, Kaapelitehtaan museot: "Käytiin Teatterimuseossa perheen kanssa. Valokuvat jäivät väliin tällä kertaa. Museon pitää olla koko perheelle ja lapsille kiinnostava, esineitä täytyy saada koskea. Teatterimuseossa tytär pääsi lavalle, ja sovittamaan vaatteita esimerkiksi. Museokaupan yleensä vilkaisee, nyt ei tarttunut mitään mukaan."
Pirkko Hyvärinen ja Päivi Kivijärvi, Valokuvataiteen museo: "Oltiin kulman takana taidemaalarien teosvälityksessä. Olisimme menneet valokuvamuseoon, jos siellä olisi ollut kahvila. Museokauppaa ei edes huomattu. Sisääntulo kirkui ostamaan lippua. Olemme siskoksia ja yhdistämme näihin käynteihin kuulumisten vaihtoa ja muuta."
Markus Stude, EMMA, Espoo: "En asu Suomessa, enkä ole käynyt tässä museossa. Nyt oltiin museon ravintolassa syömässä siskon, siskonmiehen ja lasten kanssa. Museokaupassa en käynyt. Ravintola oli ihan kiva, siellä oli paljon lapsiperheitä. Kellomuseon osaston kävelin läpi, se oli kiva."
Joan Jimenez, Kiasma: "Oltiin kuultu Kiasman arkkitehtuurista ja Mapplethorpesta. Tykkäsin, odotin isompaa. Muistuttaa Macbaa kotona Barcelonassa ja Bilbaon Guggenheimia. Museokauppa oli hyvä, ostin julisteita ja piirroksen Tom of Finlandilta. Olen menossa huomenna naimisiin, Kiasma oli osa etukäteishäämatkaa."
Pamela Kauppinen, EMMA, Espoo: "Naapureiden kanssa tultiin brunssille, se oli tyyris mutta tosi hyvä. Lasten kanssa täällä on hyvä käydä, on tilaa. Käytiin katsomassa kolme näyttelyä, Helinä Rautavaaraa ja vakionäyttelykin. Viime kerralla käytiin museokaupassa. Näyttelyt oli hienoja, mitä nyt lasten kanssa pystyi katsomaan."
Katariina Jaatinen ja Kari Kallio, EMMA, Espoo: "Pop Art -näyttelyä käytiin katsomassa. Aihe kiinnostaa. Tänne ei ole helppo tulla. Kaupasta käytiin varta vasten ostamassa kirja Mona Lisa to Marge. Jos ravintola olisi tunnettu ruoastaan, olisi ehkä käyty. Huvittaa, että museokaupoissa on usein samat tavarat, menet minne päin maailmaa tahansa."
Manna Kopra, Kiasma: ”Juoksin tosi nopeasti Mapplethorpen näyttelyn läpi. Olen tuomassa tänne Lahdesta 14–16-vuotiaita oppilaita ja kävi selväksi, että hyvin voin tuoda. Näyttely on mielenkiintoinen, ja onneksi on se erillinen tila. Kahvila on kiva kohtauspaikka, mutta kirjat kaupassa eivät ole kovin edullisia.”
Helene Westerlund ja Jarmo Kaila, Valokuvataiteen museo: ”Haluttiin nähdä näyttelyt. Jarmo harrastaa kuvausta. Näyttely oli hieno. Oli omat eväät, banaani molemmille ja vettä. Kahvila ei houkuttele yksin museoon, mutta jos sellainen olisi ollut, miksei olisi menty. Iän myötä kulttuuripalvelut merkitsevät enemmän. Didrichsen on museona kodikas.”
Juha Pyykkönen, Amos Andersonin taidemuseo: ”Minulla on museon vuosikortti. Hammershøi kiinnosti ja vastasi odotuksia. Kiinan muuttuvat maisemat -näyttely oli kiinnostavampi kuin tanskalainen klassikkomaalari. Museokaupassa en käynyt, mutta tiedän sen hyväksi, samoin kahvilan. Itse leivottu on ollut Amoksen kahvilassa hyvää.”
Kari Paukkunen ja Leena Tamminen, Amos Andersonin taidemuseo: ”Hammershøita oltiin katsomassa. Oltiin jo toista kertaa. Tekee vaikutuksen: ihmiset ovat selin tai heitä ei ole ollenkaan. Miksi museokaupat Hesaria kiinnostavat? Museot pärjäävät ilman, ruokakauppa taas on tärkeä. Kahvilassa ei käyty, meillä on korkeat vaatimukset kahvilan eli pullan suhteen.”
Pekka Pöyhönen ja Päivi Repola, Kiasma: ”Ei oltu aiemmin käyty Kiasmassa vaikka ulkomailla, esimerkiksi New Yorkissa ja Bilbaossa, on käyty modernin taiteen museoissa. Näyttely osaltaan veti, ja se, että Patti Smith on miehen suuri rakkaus. Kahvilassa ei käyty, ei ollut aikaa. Museokauppa oli hyvä. Ostettiin Patti Smith -kirja, yllätys yllätys.”
Nimimerkki Karhumuori kommentoi Helsingin Sanomien artikkelia seuraavasti:
"Olisi hirveän hienoa jos Hesari alkaisi huomioida taidemuseoiden lisäksi myös kulttuurihistorialliset museot näissä jutuissaan. Valitettavasti juttuja tehdään lähes poikkeuksetta taidemuseoista ja lasken nyt arkkitehtuuri- ja designmuseon taidemuseoiksi. Kulttuurihistorialliset museotkin ovat museoita, joissakin niistä käy paljon asiakkaita eivätkä ne ole niin kauhean pölyisiä ja tunkkaisia vaan melko tapahtumarikkaita nykyään. Niissä on myös paljon vaihtuvia näyttelyitä, usein museoiden omana tuotantoa. Kulttuurihistoriallisten museoiden näyttelyarviot kenties kehittäisivät ko. museoiden toimintaa entisestään."
Mitäpä tuohon lisäämään. Vaikka tämä oli tällainen kevyt sunnuntaihaastattelu, olisin kaikesta huolimatta halunnut lukea kuulumisia myös kulttuurihistorialliselta- ja luonnontieteelliseltä puolelta.
Valokuvat: Mika Ranta/Helsingin Sanomat
Alkuperäinen juttu luettavissa täältä.
Kiintoisaa vertailla omiin kokemuksiin näitä! Haastattelen itseäni tähän: Hammershoitä (en löydä sitä tanskalaista öötä näppikseltä) kiinnostavampaa minustakin Amoksessa oli nykykiinalainen tussimalaus. Hammershoin teoksista oli tosi vähän postikortteja siellä kaupassa, oisko ollut kaksi tylsintä. :P Kiasmassa mua kiinnosti myös päänäyttelyä enemmän se kaikki muu - Mapplethorpe on hieno juu, mutta kuvista puuttui kaikki liike, mikä mua kiehtoo valokuvaankin vangittuna. Emman Pop Art Design oli värikäs, sai hymyilemään. :)
VastaaPoistaLiiolii: Kiitos omien kokemusten ja ajatusten jakamisesta. Tuo Amoksen kiinalainen näyttely kiehtoisi minuakin ja Mapplethorpestakin olen kuullut hyvää. Hammershøin teoksia googlaillessani pidin niiden pysähtyneestä tunnelmasta. Niissä on jotain samaa kuin amerikkalaisen Edward Hopperin teoksissa.
PoistaHelsingin museoiden kahviloita en ole tullut testanneeksi, pitäisi ottaa joskus sekin tehtäväksi.