Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin taidekokoelmaan kuuluu tällä hetkellä noin 1300 teosta. Taidetta on hankittu 1950-luvulta alkaen pääasiassa rakennus- ja peruskorjaushankkeiden yhteydessä, kuten nyt esimerkiksi KYS Uusi Sydän -projektissa, jossa peruskorjataan pääsairaalaa ja rakennetaan uusi 10-kerroksinen sairaalaosa. Tämän lisäksi teoksia on tullut vuosikymmenten myötä lahjoituksina.
Tänään KYSille saapui pitkästä aikaa suora kokoelmahankinta, kun Väinö Lätin (1909-2012) teräsreliefi Paluumuutto asennettiin rakennuksen 10 aulatilaan. Kyseisen teoksen mahdollinen hankinta oli ollut käsittelyssä useammassa taidetyöryhmän kokouksessa jo ennen minun saapumistani hoitamaan taideasiantuntijan tehtävää. Mitään teoksia ei hankita varastoon, vaan jokaisella taidehankinnalla tulee olla perusteltu syy hankinnalle ja sijoituspaikka katsottuna.
Vastaan sairaanhoitopiirin taidekokoelmasta, mutta minulla ei ole valtuuksia tehdä hankintapäätöksiä. Mahdollisia taidehankintoja pohditaan ensin KYSin moniammatillisessa taidetyöryhmässä, jonka jälkeen voin viedä hankintaehdotuksen esimieheni päätettäväksi. Perustelujen ja taustatietojen tulee olla hallussa, sillä nämä ovat niitä hetkiä, kun insinöörintarkka analysoija testaa humanistin taitoja perustella näkökulmansa ja ehdotuksensa yksityiskohtaisesti. Molemminpuolista ammattitaidon osoittamista sanoisin.
Väinö Lätti: Paluumuutto, 1985, teräsreliefi. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän taidekokoelma. |
Väinö Lätti oli kuopiolainen kuvanveistäjä, joka aloitti uransa kulta- ja hopeaseppänä. Lätti siirtyi vapaaksi taiteilijaksi 1975, ja toimi aktiivisena taiteilijana aina kuolemaansa saakka. Kuopiossa hänet tunnetaan etenkin julkisesta taiteestaan: mm. kaupungintalon vieressä oleva Korkoa korolle -veistos (1990), Savon ammatti- ja aikuisopiston Presidentinkadulla sijaitsevan toimipisteen seinällä oleva Myötätuuli -reliefi (1990) ja muualle haudattujen vainajien muistomerkki (2004) isolla hautausmaalla. Näiden lisäksi Lätti on tehnyt lukuisia muistolaattoja ympäri kaupunkia. Sairaanhoitopiirin kokoelmassa ei ollut ennen Paluumuuttoa yhtään Väinö Lätin teosta.
Kokoelmiin hankittavissa ja liitettävissä teoksissa tulee ottaa huomioon erityisympäristö. Asiakkaiden ja potilaiden tunteet voivat käydä sairaalassa melkoista vuoristorataa, joten taiteen tulee tukea positiivisia mielikuvia, ei lietsoa negatiivisia tuntemuksia. Tämä ei tarkoita itselleni, että taiteen tulisi olla "sisällötöntä tai pinnallista", vaikka kiinnitän erityistä huomiota mm. teosten näkökulmiin, ulkomuotoon ja värimaailmaan.
Väinö Lätti: Paluumuutto, yksityiskohta. Kuva on otettu ennen teoksen kiillotusta, jossa näkyy vielä kuljetuksessa pintaan tarttunutta pölyä valkoisina pisteinä. |
Paluumuutto -teoksessa lentää kyyhkysiä (tai pääskyjä?). Materiaali on kovaa ja kiiltävää, mutta tunnelmassa on aistittavissa lempeyttä ja toivoa. Kyyhkyillä voidaan viitata myös rauhan symboliikkaan. Sanana paluumuutto vie omat ajatukseni kevääseen ja lintujen paluuseen. Vertauskuvallisesti teoksessa on iloa, sillä teosnimi johdattelee ajatukseen siitä, että joku tai jokin haluaa palata, tulla takaisin. Täällä on siis jotain mitä odottaa.
Väinö Lätti: Paluumuutto, 1985, teräsreliefi. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän taidekokoelma. |
Väinö Lätin teräsreliefi jatkaa mielestäni hienosti materiaalillaan rakennuksen edustalla olevan Pauno Pohjolaisen Aivoitus-veistoksen tunnelmaa. Molemmissa on käytetty ruostumatonta terästä. Paluumuutto ei valitettavasti tallennu valokuviin siten kuin se luonnossa näyttää. Korkeaan aulatilaan tulvii valoa teoksen molemmilta puolilta, ja nimenomaan valo herättää teoksen eloon. Harmillisesti nyt alkaa juuri pimein vuodenaika, mutta pitää tulla kuvaamaan teosta uudelleen kevätauringon paisteessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti