Kuopion torilla pysähdyin katselemaan Kirsi Pitkäsen Suurpeto-performanssia. Olin nähnyt teoksen aiemmin hieman toisin toteutettuna Jyväskylän taidemuseossa nimellä Yhteiskuntaan soveltumaton yksilö. Tällä kertaa Pitkänen oli jättänyt laatikon pois ja tilalle olivat tulleet ilmaiset nallekarkit. Björn Wahlroosin naamari kasvoillaan Pitkänen jakoi nallekarkkeja " Ilmainen jakelu! Nallekarkkeja kansalle, suoraan kansalaisten selkänahasta revitty, olkaa hyvä!" huudoilla ja kävelytti osanottajia punaista mattoa pitkin.
Pitkänen halusi performanssillaan herättää miettimään taiteen ja kulttuurin merkitystä sekä yhteiskunnallista epätasa-arvoa. Jyväskylän taidemuseon performanssiin nähden tämä jäi kylmemmäksi versioksi vaikka osallisuutta ja vuorovaikutusta oli enemmän. Taidemuseossa tila ja tunnelma oli intiimimpi vaikka yleensä Pitkänen on parhaimmillaan kansan keskellä, julkisissa ja avoimissa paikoissa. Tällaisia ääniä me tarvitsemme, kyseenalaistavia ja uudelleen arvottavia.
Harmittaa etten ehtinyt katsomaan seuraavan päivän performanssia, jossa Pitkänen keräsi rahaa Kuopion kaupunginorkesterille joka on joutunut supistusuhan alle.
Mietin heti, mitenköhän Suurpeto-performanssi olisi uponnut ohikulkijoihin Helsingin keskustassa...
VastaaPoistaKenkä: En osaa kuvitella. Siellä on varmasti enemmän totuttu kaikenlaisiin katuesiintyjiin katusoittajista, aktivisteista, flashmobeista ja performansseista lähtien. Jaksaako tällaiset herättää kiinnostusta ja osallistumista?
PoistaKuopiossa tällaiset tilanteet ovat edelleen melko harvinaisia, joten ne herättävät kovasti kiinnostusta vaikka osallistuminen on ujoa.